چگونه یک فروشگاه اینترنتی موفق راه بیندازیم

0 865

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که با توجه به تعدد فروشگاه‌های اینترنتی‌ که هر روزه هم بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود، چه مقداری از بازار خرده فروشی ایران در اختیار این فروشگاه‌ها قرار دارد و چرا هر روزه فروشگا‌ه‌های اینترنتی مشابه به هم ایجاد می‌شوند. آیا این بازار آن‌قدر گسترده است که نیاز به این همه فروشگاه دارد؟ یا تنها تمایز فروشگاه‌ها باعث می‌شود که مردم به خرید از آن‌ها ترغیب شوند؟ چرا برخی سایت‌ها فروش بیشتری دارند؟ عوامل موفقیت یک فروشگاه اینترنتی چیست؟
اما نکته‌ای که ممکن است عجیب باشد این است که سهم فروش اینترنتی در بازار ایران حتی به ۱ درصد کل بازار هم نمی‌رسد. اما آیا این ۱ درصد آن‌قدر زیاد است که این تعداد زیاد فروشگاه آن را با هم تقسیم کرده‌اند؟
قدم اول برای اینکه فروشگاهی به موفقیت برسد این است که اعتماد مردم را جلب کند؛ اما این خود می‌تواند بزرگ‌ترین چالش و سخت‌ترین قدم برای یک فروشگاه باشد. سابقه فعالیت برای برخی از مردم اولین و حتی مهم‌ترین فاکتور در اعتماد به یک سایت فروش آنلاین است. اما اگر امروز تصمیم به ایجاد یک فروشگاه بگیریم نمیتوان به ۱۰ سال پیش برگشت و آن را تاسیس کرد تا سابقه فعالیت‌مان زیاد شود، پس باید به راهکار‌های دیگری اندیشید که قابل اجرا باشند.

چند راهکار برای رسیدن به موفقیت در یک فروشگاه اینترنتی

۱. رنگ رخساره خبر میدهد از سر درون!
صفحه اول سایت ویترین فروشگاه ما است. رنگ‌های جذاب، تصاویر زیبا و نوشته‌های برانگیزاننده جایشان اینجاست. اولین برخورد کاربران با ما در صفحه سایت است پس تا حد امکان باید در این قسمت حرفه‌ای عمل کنیم و از بهترین رنگ‌ها و المان‌ها استفاده کنیم. کاربران علاقه‌ای ندارند تا ظاهر کپی گرفته شده از سایت‌های دیگر و معروف را دوباره ببیند. ما هم نمی‌خواهیم زیر پرچم معروفیت این سایت‌ها زندگی کنیم. دیدی که برخی از کاربران در حین مواجهه با سایت‌های مشابه سایت‌های بزرگ مانند آمازون یا دیجی‌کالا در ایران دارند این است که این سایت می‌خواهد خود را بجای این فروشگاه‌ها جا بزند و از بی اطلاعی برخی کاربران استفاده کند.
نکته مهم دیگری که در این مورد وجود دارد بروز رسانی در فواصل زمانی مناسب است. اسلایدرها و بنرها مانند اجناسی هستند که آن‌ها را در ویترین می‌گذاریم، احتمالا اگر ویترین مغازه‌ای را چندین بار ببینیم که یکسان است و تغییری نکرده است به آن مغازه وارد نشویم. پس سبک خودتان را داشته باشید ولی تغییر را از یاد نبرید.

۲. بنز فول آپشن یا دوچرخه؟
ترجیح می‌دهید راندن را با کدام یک شروع کنید؟ بیایید فرض کنیم یک بنز فول آپشن خریده‌ایم اما هنوز کلاس‌های یادگیری رانندگی را نگذرانده ایم. احتمالا بعد از چندین ساعت بتوانیم استارت بزنیم و حتی راه نیفتیم و اگر هم راه بیفتیم بعد از طی مسافت کوتاهی از آن همه دکمه و عقربه گیج بشویم و پیش از تصادف کردن دست از رانندگی بکشیم. سایت خرید اینترنتی هم می‌تواند اینگونه باشد، اگر صفحه سایت ما پر از دکمه‌های متفاوت باشد که معنا و کارکرد آن‌ها واضح نیست و یا برای کاربرانمان مبهم است که چه روندی برای خرید باید طی شود، احتمالا آن‌ها تصمیم می‌گیرند که از سایت‌های دیگری که ظاهری ساده‌تر و روندی راحت‌تر دارند برای خرید یا سفارش خدمت استفاده کنند.
برای اینکه بدانیم تا چه حد مجاز به استفاده از دکمه‌های متفاوت و متنوع در صفحه سایتمان هستیم باید ابتدا بدانیم چه افرادی به سایت ما سر می‌زنند و ما قصد داریم که کدام یک از آن‌ها را جذب کنیم. اگر سایت ما محلی برای گفتگو و خرید و فروش خدمت برای دانش آموزان است با اینکه محلی برای حضور برنامه نویسان باشد بسیار متفاوت است.
تا حد امکان باید ساده‌ترین روند ممکن را از زمان حضور کاربر در سایت تا پایان خرید طراحی کنیم، برای این کار می‌توانیم بجز عضویت، از فروش فوری یا بدون عضویت نیز بهره ببریم، زیرا در این حالت هم می‌توانیم اطلاعات خوبی از کاربر به دست آوریم تا بعدها از آن استفاده کنیم. بکارگیری طرح‌های گرافیکی جذاب و راهنمایی کننده می‌تواند روند خرید را برای کاربر به تجربه‌ای دلنشین‌ تبدیل کند. مینیمالیست‌ها(ساده گرایان) میگویند: less is more (کمتر، غنی‌تر است)

۳. مشترک مورد نظر همواره در دسترس است
هیچ یک از ما بی شک روی فردی که هیچ گاه در دسترسمان نیست حسابی باز نمی‌کنیم. این یکی از ویژگی‌های فروشگاه آنلاین موفق است، همیشه در دسترس بودن. بیشتر فروشگاه‌های اینترنتی و بطور کلی سایت‌های اینترنتی فردی را مسئول شبکه‌های اجتماعی می‌کنند تا حساب کاربری آن را در شبکه‌های اجتماعی متفاوت از قبیل اینستاگرام، توئیتر و … مدیریت کند و آن را به‌روز نگاه دارد و همچنین چند حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی با امکان چت کردن ایجاد می‌کنند تا کاربران بتوانند در سریع‌ترین زمان ممکن و از ساده‌ترین راه سوالات خود را پرسیده و مشکلات خود را بیان کنند و برای آن راه حل دریافت کنند. بنابراین بهتر است هر چه سریع‌تر به فکر سر و سامان دادن به شبکه‌های اجتماعی خود باشید. برای شروع یک حساب کاربری با نام کسب و کارتان در اینستاگرام می‌تواند فکر خوبی باشد. شاید بهتر است با یک چشم باز بخوابید.

۴. متمایز باشید
اولین بودن شعار خوبیست، اما لزوماً اولین‌ها بهترین نیستند.

پس از اولین بودن خیلی از کسب و کارها به شعار اولین نیستیم ولی بهترین هستیم روی آوردند که به‌راستی مهم‌تر است. پس اگر اولین نیستید بهترین باشید.
اما وقتی می‌گویم متفاوت بودن یعنی چگونه بودن؟ برخی از روزها بطور اتفاقی ممکن است سایت‌هایی را ببینیم که ویژگی‌های جالبی دارند، مثلا یک سایت فروش اینترنتی موبایل در اقدامی جالب امکانی را فراهم کرده که افراد بتوانند در بازدید از یک محصول با آن محصول بطور مجازی کار کنند، وارد منو بشوند و فضای رابط کاربری گوشی را ببینند؛ یا همه ما دیده‌ایم که در بلاگ‌های بررسی محصولات از عکس‌ها و ویدئوهایی استفاده می‌شود که بطور اختصاصی توسط همان گروه تولید شده است. بنابراین متمایز بودن باعث میشود که کاربران حتی با دیدن یک رنگ خاص به یاد فروشگاه ما بیفتند. ما می‌توانیم با توجه به نوع خدمتمان انواع مختلفی از قابلیت‌ها را در اختیار کاربرانمان قرار دهیم، برای گرفتن ایده‌های مختلف می‌توانیم به سایت‌های خارجی نیز سر بزنیم و با الهام گرفتن از آن‌ها به ایده‌های جدید و نو برسیم. هیچ کس به خوبی خودتان نمی‌تواند شما باشد؛ این تفاوت شما با دیگران است.

بطور کلی اگر می‌خواهیم آمازون بشویم بهتر است این کار را به خود آمازون بسپاریم، ولی اگر می‌خواهیم خودمان باشیم از همین حالا می‌توان شروع کرد. موارد بالا از مهم‌ترین نکات موفقیت است اما همه‌ی نکات موفقیت را نمی‌توان در یک یا چند مطلب بطور کامل پوشش داد.
تیم محتوای بورسیکا تصمیم گرفته است تا در چند سری از مطالب به هم پیوسته بطور کامل این موضوع را پوشش بدهد، شما نیز می‌توانید در این راه با ما همراه باشید و ما را از نظرات خود مطلع کنید.

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد