معرفی تلویزیون های اولد (OLED) الجی، سونی و پاناسونیک

0 1,354

تکنولوژی به کار رفته در تلویزیون ها به سرعت در حال پیشرفت است، اختراع و تولید وسایل پیشرفته برای جست و جو در اینترنت و پخش آنلاین باعث شده تا هوشمند بودن تلویزیون کمتر مورد توجه کاربران قرار گیرد، اما فاکتوری که همواره به آن توجه می کنیم و یکی از دلایل مهم و تاثیرگذار در خرید تلویزیون است، فاکتور کیفیت تصویر می باشد.

نمایشگر های OLED یک تکنولوژی جدید و کاربر پسند هستند که سه غول تولید کننده تلویزیون در جهان، یعنی سونی، الجی و پاناسونیک از آن استفاده کرده اند. در این مطلب می خواهیم بهترین صفحه نمایش ها ۴k و ۶۵ اینچی اولد(OLED) این سه شرکت را در سال ۲۰۱۸ مور بررسی و مقایسه قرار دهیم.

نمایشگر های OLED چه ویژگی های دارند؟
OLED مخفف Organic Light Emitting Diodes به معنای «دیود گسیل نور ارگانیک» است. در صفحه نمایش OLED از ترکیبات ارگانیک استفاده شده است که با دریافت برق روشن می شوند. یکی از دلایل کیفیت این صفحه نمایش پیکسل های آن و نحوه ری اکشن آنها در مقابل جریان الکتریسته است. هر پیکسل موجود در صفحه نمایش OLED الکتریسته دریافت می کند و با توجه به الکتریسته دریافت شده، نور خاصی از خود می تاباند. به این صورت که اگر جریان زیادی ارسال شود، نور بیشتری خواهید داشت و در صورت عدم وجود جریان الکتریسته، نوری به وجود نمی آید.

از دید مصرف کننده این نوع صفحه نمایش ها، ترکیب های پر جنب و جوش تر، طیف وسیعی از رنگ ها و زاویه دید گسترده تری را ارائه می دهند که باعث می شود رنگ ها عمیق تر دیده شوند. کنتراست از روش تقسیم روشن ترین سفید بر روی تاریک ترین سیاه به دست می آید، بنابراین کنتراست در این صفحه نمایش بی نهایت است، و یکی از دلایل برتری این صفحه نمایش ها محسوب می شود. این تنها تکنولوژی OLED است که در سطح پیکسل‌ها قادر به تولید سیاه کامل و سفید بسیار درخشان می باشد.

تلویزیون ها با تکنولوژی اولد OLED شرکت الجی (LG)
تلویزیون های OLED الجی در حال حاضر محبوب ترین تلویزیون ها در بازار هستند. این وسایل طیف وسیعی از رنگ ها، طرح ها را با تکنولوژی Picture-on-Glass ارائه می دهند در این تکنولوژی از یک پنل اولد بسیار باریک استفاده شده که بر روی شیشه چسبیده است و باعث می شود تصویر معلق در هوا به نظر برسد.

تلویزیون های ۲۰۱۸ این شرکت با تکنولوژی صفحه نمایش اولد، تصاویر را با کیفیت و به صورت ۴k نمایش می دهد و از HDR پشتیبانی می کند. این شرکت سرعت رفرش تلویزیون را ارتقا داده است تا تصاویر و فیلم های با کیفیت به سرعت اجرا شده و از کیفیت آنها کاسته نشود. سرعت پردازنده در این مدل ۵۰ درصد بیشتر شده است. الجی در این تلویزیون ها از تکنولوژی پیشرفته دستیار صوتی نیز استفاده کرده است. کنتراست تصاویر دراین تلویزیون ها عالی است و سطوح سیاه و سفید کاملا عمیق است.

در این قسمت دو نمونه از بهترین تلویزیون های اولد الجی در سال ۲۰۱۸ را بررسی می کنیم:

LG OLED 55 C8
اگر اندازه تلویزیون برای شما مهم نیست و یک تلویزیون ۵۵ اینچی برای اتاق شما مناسب است بهتر است مدل الجی C8 سال ۲۰۱۸ را انتخاب کنید. این تلویزیون از کیفیت تصاویر ۴K استفاه می کند و کنتراست تصاویر در آن فوق العاده است و رنگ های سیاه و سفید مطلق را با عمق زیاد نشان می دهد. سطح این تلویزیون به گونه ای طراحی شده است که از هر نقطه از اتاق می توانید به آن دید داشته باشید. این کار با محتوای HDR خوب انجام می شود و همچنین میتواند رنگ های بسیار روشن و اشباع رو تولید کند. پردازشگر جدید الفا ۹ ال جی تصاویری نزدیک به واقعیت و با رنگ‌هایی بسیار غنی تولید کرده و به علاوه ظرافت و عمق بیشتری ایجاد میکند تا تصویر واقعی‌ تر شود. همچنین قابلیت‌ های Mapping رنگ‌ باعث می‌ شوند رنگ‌ تصویر بیشتر از همیشه شبیه محتوای اصلی باشد.

علاوه بر صفحه نمایش با کیفیت ، تلویزیون دارای چهار پورت HDMI و سه پورت USB است. ضخامت این تلویزیون ۴.۸ سانتی متر و حاشیه دور قاب ۰.۹ سانتی متر می باشد. البته این مدل در اندازه ۶۵ اینچی نیز ارائه شده است اما قیمت آن اندکی بیشتر است.

LG OLED 65 W8
در صورتی که بودجه بیشتری برای خرید تلویزیون خود کنار گذاشته اید، می توانید مدل W8 که اندازه بزرگتری دارد را انتخاب کنید. این مدل نیز مانند مدل C8، از پردازنده آلفا ۹ پشتیبانی می کند، و به این معنی است که تمام مزایایی که قبلا ذکر کرده ایم در این مدل نیز به کار برده شده است.

در قسمت نرم افزاری این تلویزیون (hello Google Assistant) که دستیار صوتی این تلویزیون است و باعث می شود قابلیت های بسیار زیادی به آن افزوده شود. این تلویزیون همچنین از چهار نوع HDR شامل HLG، HDR10 و Dolby Vision پشتیبانی می کند.

W8 همچنین دارای نرخ فریم بسیار بالا ۱۲۰ فریم در ثانیه است. به همین ترتیب، می تواند از سیگنال های جدید HFR پشتیبانی کند. تلویزیون ال جی OLED W8 در اندازه های ۷۷ و ۶۵ اینچ به بازار عرضه می شود و این تلویزیون در واقع برای نصب برروی دیوار مناسب است.

تلویزیونها با تکنولوژی اولد OLED شرکت سونی (Sony)
در حالی که تلویزیون الجی بر روی پلتفرم WebOS اجرا می شود، سونی از Android TV استفاده می کند. هر کدام از این سیستم عامل ها مزایا و معایب خاص خودشان را دارند و انتخاب آنها به علایق و نیازهای شخصی هر فرد بستگی دارد. از نظر کارشناسان پلتفرم WebOS مزایا بیشتری دارد اما در صورتی که از تلویزیون ها با سیستم عامل اندروید استفاده می کنید می تواند آن را با گوگل هوم (Google Home) همگام سازی کرده و از مزایا آن بهره ببرید.

یکی از ویژگیهای منحصر به فردی که تلویزیون های سونی به آن مجهز هستند، کیفیت صدای آنها است. در حالی که اکثر تلویزیون ها از بلندگو های سنتی استفاده می کنند، در تلویزیون OLED سونی، صفحه نمایش دارای بلندگو است. به این ترتیب، هیچ صدایی از اطراف یا پشت صفحه نمایش خارج نمی شود.

SONY 55A8F
سونی تنها دو مدل با صفحه نمایش اولد ارائه کرده است، مدل A1E و A8F. در مقایسه با هم مدل A8F بهتر است و در واقع بهترین مدل ۴k به حساب می آید که در دو سایز ۵۵ و ۶۵ ارائه می شوند.

اندازه صفحه نمایش A8F، ۵۵ اینچ است و از پردازنده تصویر X1در آن استفاده شده است. پردازنده، پردازش را در زمان واقعی انجام می دهد، و می تواند هر فریم را به صورت جداگانه اندازه گیری کند، در واقع مانند مدل های الجی تلویزیون می تواند ویدیو HD را به کیفیت نزدیک K4 تبدیل کند.
در این تلویزیون از سیستم عامل اندروید استفاده شده است که به واسطه آن می تواند از انواع نرم افزارها بهره ببرید. در نهایت، A8F دارای تعدادی از ویژگی های هوشمند است، از جمله Chromecast، آمازون الکسا، دستیار گوگل، جستجوی صوتی و دسترسی به Google Play.

تلویزیون ۵۵A8F از کنتراست بسیار بالایی برخوردار است که این باکیفیت بودن تصویر تلویزیون ۵۵A8F را نمایش می دهد. این تلویزیون از تکنولوژی Dolby Vision استفاده می کند. تفاوت اصلی بین HDR10 و Dolby Vision در توانایی نشان دادن عمق رنگ و روشنایی با توجه به وسایل و محتوا مشخص می‌شود. تصاویر Dolby Vision تا عمق رنگ ۱۲ بیتی نشان می دهد که این عدد در HDR10 تا عمق رنگ ۱۰ بیتی است. همچنین تلویزیون ۵۵A8F برای بهبود کیفیت تصویر از Super Bit Mapping استفاده می کند که همین امر باعث می شود که سطوح رنگ را تا ۶۴ برابر افزایش دهد.

تلویزیونها با تکنولوژی اولد OLED شرکت پاناسونیک (Panasonic)
سومین غول تولید تلویزیون های اولد، شرکت پاناسونیک است. تلویزیون های پاناسونیک از نمایشگر های الجی استفاده می کنند و هر آنچه که در مورد رنگ ها، زاویه دید و کنتراست آنها ذکر کرده ایم در این مورد نیز صادق است. استفاده از صفحه نمایش ال جی در تلویزیون های پاناسونیک در سال ۲۰۱۶ با انتشار TX-65CZ950 آغاز شده است.

مدل FZ800 و FZ950 پاناسونیک
پاناسونیک در سال ۲۰۱۸ دو جفت تلویزیون جدید به نام FZ800 و FZ950 در اندازه۵۵ و ۶۵ اینچی به بازار عرضه کرد. که مدل FZ950 مدل پرچمدار آن است ک در هر دو آنها از تکنولوژی صفحه نمایش اولد استفاده شده است. این تلویزیون ها دارای کیفیت تصویر ۴k هستند و در آنها از جدیدترین پردازنده ویدئویی Hollywood-tuned HCX استفاده شده است. این دستگاه با دارا بودن Dolby Visionو پشتیبانی از HDR10+ توانسته نظر بسیاری از کاربران را به خود جلب کند. پشتیبانی از HDR10 + باعث بهینه سازی HDR در صحنه می شود و این فرمت برجسته‌یHDR روی ابرداده‌ی پویا (Dynamic Metadata) ساخته شده است.

FZ950 همچنین از Hybrid Log-Gamma پشتیبانی می کند. تکنولوژی هنوز در حال استفاده گسترده نیست اما در آینده بسیار مورد توجه قرار خواهد گرفت. در این مدل بلندگوهای مجهز به فناوری Tuned By Technics استفاده شده است. در هر دو مدل ویژگی Absolute Black Filter (فیلتر مشکی مطلق) به‌منظور به‌ حداقل رساندن بازتاب نور محیط در صفحه‌نمایش تعبیه شده است. با وجود شباهت های بسیار زیادی که در این دو مدل مشاهده می شود اما تفاوت هایی نیز با هم دارند. و این تفاوت در طراحی و بلندگوهای آنها می باشد.

سایر تولید کنندگان تلویزیون های اولد (OLED)
در این مقاله، ما فقط، تلویزیون OLED از سه تولید کننده بزرگ را نام برده ایم، اما تعداد برندهای تولید کننده این نوع صفحه نمایش ها زیاد تر است که ممکن است شما یکی از محصولات این شرکت ها را خریده باشید.

در این راستا بهتر است تلویزیون های Bang & Olufsen Eclipse و Philips 55POS9002 را ببینید و سامسونگ را نیز فراموش نکنید. این شرکت کره ای محصولات اولد تولید نمی کنند اما تلویزیون های QLED آن کیفیت بسیار بالایی دارند.

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد