سلامت و زیبایی

راهکارهایی برای سلامتی و زیبایی پوست مردان

پوست سپر حفاظتی بدن است، تمام قسمت های بدن را پوشش می دهد و مانع آسیب به آن می شود. این عضو نقش مهم و اساسی در زیبایی صورت دارد. امروزه زنان با استفاده از ضد آفتاب ها و کرم های ضد چروک به سلامتی پوست، مخصوصا پوست صورتشان بسیار اهمیت می دهند. در این پروسه مردان فکر می کنند که این کار تنها مخصوص زنان است، در حالی که مراقبت های پوستی برای مردان نیز یک بخش مهم و ضروری برای سلامتی آنها محسوب می شود. امروزه مراقبت از پوست مردان، بسیار محبوبتر شده است. در حال حاضر محصولات زیادی وجود دارد که مخصوص پوست مردان طراحی شده اند و مردان بیشتر از هر زمان دیگر به جوانسازی و سلامت پوستشان اهمیت می دهند. مهم ترین اصل در مراقبت از پوست، شست و شوی مداوم، مرطوب نگه داشتن پوست و استفاده از ضد آفتاب می باشد. تمیز کردن مرتب باعث می شود که سلول های پوستی شما تحریک شده و رشد آنها بیشتر شود. بنابراین با توجه به اهمیت این موضوع، قصد داریم در این مطلب در مورد مراقبت های پوستی در مردان بیشتر حرف بزنیم.

شست و شوی صورت

بسیاری از مردان در طول روز صورت خود را نمی شویند. این آمار واقعا شگفت انگیز است. این مردان تنها در زمان هایی که به حمام می روند و در زیر دوش صورت خود را شست و شو می دهند، بسیاری از آنها می گویند که صورت آنها کثیف به نظر نمی رسد که این تفکر کاملا اشتباه است، منافذ پوست صورت به سرعت مسدود می شود. گرد و خاک، روغن و یا مواد ریز دیگر این منافذ باز را مسدود کرده و باعث آسیب به پوست می شود. پس بهتر است قبل از خواب و بعد از خواب دست و صورت خود را با شوینده های مناسب بشویید.

در شست و شو صورت خود از صابون های معمولی استفاده نکنید زیرا به کار بردن آنها به صورت متداوم باعث می شود پوست تان خشک شود. در عوض می توانید از پاک کننده های ملایم تری استفاده کنید، می توانید از پاک کننده های صورت همسرتان قرض بگیرید اما از آنجا که غدد چربی بر روی پوست مردان بیشتر است بهتر است از محصولات متناسب با جنسیت خود استفاده نمایید. قبل از اینکه به رختخواب بروید پوست خود را پاک کنید و شست و شو دهید و این کار را در صبح روز بعد نیز تکرار کنید البته همانظور که اشاره شد؛ در صورتی پاک کننده های شما بسیار قوی باشد و با مصرف دو بار در روز ممکن است چربی صورت تان را از بین برده و پوست تان را خشک کنند. دوش آب گرم نیز می تواند منافذ پوست را باز کند.

لایه برداری

لایه برداری یک گزینه خوب برای پوست است. این کار باعث از بین بردن سلول های مرده پوست می شود و هرگونه مواد اضافی و میکروب را از روی پوست بر می دارد. سعی کنید این کار را با لایه بردار های متوسط و نه خیلی قوی و هفته ای یک بار انجام دهید.

اصلاح صورت

یکی از بزرگترین مشکلات پوستی زنان از آرایش کردن آنها به وجود می آید که در برخی موارد باعث جوش های بزرگ و عفونت می شود. این شرایط در مردان با اصلاح کردن و شیو به اوج خود می رسد و امکان ایجاد جوش های چرکی را زیاد می کند. وقتی شما با ژیلت یا تیغ صورت خود را اصلاح می کنید در واقع آن را بر روی پوست خود می کشید. در صورتی که این کار را اصولی انجام ندهید باعث ایجاد خراش های زیاد، پوست زبر و خشن و موهای زائد بسیار زیادی خواهد شد. اولین چیزی که باید برای حفاظت از خودتان انجام دهید این است که یک تیغه ایمنی و خوب پیدا کنید. استفاده از دستگاه های استاندارد باعث جلوگیری از آسیب های پوستی می شود. در این میان از کف ها و کرم های اصلاح استفاده کنید تا میزان آسیب به پوست به حداقل برسد و پوست ضد عفونی شود، این کار را بدون فشار انجام دهید. بعد از اتمام کار دستگاه را تمیز و ضد عفونی کنید و در کمد بگذارید. قرار دادن آن در حمام کار اشتباهی است در محیط های مرطوب احتمال رویش قارچ ها و باکتری های بسیار زیادی وجود دارد که ممکن است از طریق این وسایل به پوست شما منتقل شوند.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید و معرفی انواع ریش‌تراش

 

مرطوب کننده

پوست شما در تماس با این وسایل، خشک و زبر خواهد شد، بنابراین برای نرم کردن و کاهش تورم آن بهتر است از کرم های مرطوب کننده استفاده کنید و پوست خود را نرم تر کنید. استفاده از مرطوب کننده بعد از شستن پوست یک اصل ضروری است. زمانی که هنوز پوست مرطوب است و کامل خشک نشده مرطوب کننده را اعمال کنید. اکثر مرطوب کننده ها و لوسیون های پوست مبتنی بر روغن هستند و برای پوست های نرمال مناسب اند و باعث نرمی پوست و جلوگیری از خشک شدن و پوسته پوسته شدن آن در فصل زمستان می شوند. اگر پوست چربی دارید از محصولات مبتنی بر آب استفاده کنید تا آبرسانی به پوست انجام شود. استفاده از لوسیون ها تنها نیمی از معادله هیدراسیون است، شما باید روزنه ۶ تا ۸ لیوان آب مصرف کنید و به صورت داخلی نیز پوست خود را مرطوب نگه دارید. از الکل و کافئین کمتری استفاده کنید زیرا میزان آب بدن شما را کم می کنند.

کرم‌های ضد آفتاب

کرم های ضد آفتاب تنها مخصوص زنان نیستند. شما می توانید از کرم های ضد آفتاب بی رنگ استفاده کنید خورشید عامل اصلی پیری و آسیب پوست است. برای کاهش این خطرات در تابستان ها و حتی روزهای ابری اندکی از کرم های ضد آفتاب استفاده نمایید. اشعه ماوراء بنفش باعث می شود سرعت فرایند پیری افزایش یافته و با کاهش تولید کلاژن و رشد سلولی، پوستتان پیرتر شود. بهترین راه حل برای شما کرم ضد آفتاب است این کرم ها علاوه بر حفاظت در برابر خورشید پوست تان را نرم می کند، کرم های ضد افتاب با SPF 15 یا بالاتر را انتخاب کنید تا در برابر اشعه های خطرناک از پوست شما محافظت کرده و هر دو اشعه UVA و UVB را مسدود کند.

کرم‌های ضد چروک: به چین و چروک‌ها خود اهمیت دهید

ممکن است بعد از مدت ها به پوست خود در آینه نگاه کنید و متوجه چروک های دور چشم تان شوید قبل از اینکه این چروک ها را به ژنتیک خود ربط دهید از خودتان این سوال را بپرسید که آیا از پوست خود مراقبت می کنید. البته منظورمان این نیست که ساعت ها در جلو آینه باشید و از وسایل همسرتان استفاده کرده و هر هفته کرم های لایه بردار و یا سایر محصولات بر روی پوست خود اعمال کنید. با این حال این محصولات می توانند روند پیری پوست را کاهش دهند. اکثر کرم ها و لوسیون ها حاوی رتینول هستند که در واقع خالص ترین فرم ویتامین A است که برای کاهش چین و چروک ریز، کاهش اندازه منافذ و فربه کردن پوست استفاده می شود. علاوه بر این، رتینول رشد سلول و تولید کلاژن را افزایش می دهد و باعث جوانسازی پوست خواهد شد. از آنجا که عنصر مبارزه با چین و چروک، پوست را به خورشید حساس تر می کند، بهتر است در شب از آن استفاده کنید. با انتخاب محصولی که رتینول را با یک مرطوب کننده ترکیب می کند، کار خود را آسانتر کرده و با یک تیر دو نشان بزنید.

قند

رژیم های غذایی با قند زیاد، باعث التهاب می شوند و می توانند منجر به پیری پوست شود. کوکی ها، کیک، دونات و نوشیدنی های گازدار برای سلامتی کلی بدن و همچنین سلامتی پوست مضرر هستند و باعث ایجاد جوش هایی بر روی صورت تان می شوند. البته در بسیاری از مواد غذایی این ماده نهفته است بنابراین اگر به سلامت پوست خود اهمیت می دهید بهتر است قبل از مصرف غذا به مواد سازنده و یا جدول ارزش غذایی آن توجه کنید و بیش از اندازه مجاز قند مصرف نکنید.

ترک سیگار

سیگار باعث کاهش گردش خون و تولید کلاژن می شود به طوری که پوستتان رنگ طبیعی خود را از دست می دهد و به نظر رنگ پریده می آید. علاوه بر آن چروک های اطرف لب شما بیشتر شده و خطوط عمیق تری ایجاد خواهد شد.

استرس

ترافیک و کارهای اداری سخت، نه تنها بر خلق و خوی شما اثر می گذارد، بلکه پوست شما را خراب می کند. هورمون ها درون بدن شما کم و زیاد می شوند و این می تواند سلامت پوستی شما را تهدید کند و چین و چروک های روی صورت تان را افزایش دهد.

میوه‌ها و سبزیجات

هر میوه و سبزی که در آن از آنتی اکسیدان ها استفاده شده است برای شما مفید است. این ترکیبات با مبارزه با رادیکال های آزاد به مولکول های پوستی شما کمک می کنند تا اثرات التهاب، آفتاب سوختگی و پیری را کاهش دهند. روزانه پنج تا هفت وعده (یا بیشتر) میوه و سبزیجات بخورید. محققان اسکاتلندی دریافتند که دو وعده اضافی میوه و سبزیجات در روز باعث می شود بعد از ۶ هفته پوست سالم تری داشته باشید و این روند بهبودی افزایش می یابد.

خواب

روزانه ۷ تا ۸ ساعت بخوابید تا سلول ها زمان کافی برای استراحت و رشد داشته باشند. البته برای جبران آن نباید در روزهای تعطیل مانند جمعه ها تا لنگ ظهر بخوابید. خواب زیاد در یک روز به پوست آسیب می زند. شما باید به صورت متوازن هر روز خوب مناسبی داشته باشید.

بروزرسانی: آبان ۱۹, ۱۳۹۷ ۴:۲۸ ب٫ظ

Recent Posts

گزارش کمپین “رنگدانه‌های پاییز” بورسیکا

در اواخر مهر ماه سال جاری پس از گذشت حدود یک سال از آغاز به… Read More

آبان ۸, ۱۴۰۱

معرفی برست لایت دستگاه معاینۀ سینه و ماموگرافی خانگی

دستگاه برست لایت یکی از دستگاه‌هایی است که برای خودآزمایی پستان طراحی شده است و… Read More

بهمن ۴, ۱۳۹۹

راهنمای خرید ساعت هوشمند و مچ بند هوشمند

ممکن است به فکر خرید ساعت هوشمند افتاده باشید که به کمک آن نوتیفیکیشن‌ها را… Read More

دی ۲۴, ۱۳۹۹

لیزر الکساندرایت (Alexandrite) چیست و چه عوارضی دارد؟

بدون شک شما تحقیقات خود را در زمینه روش‌های از بین بردن موهای زائد انجام… Read More

دی ۲۳, ۱۳۹۹

کدام لیزر خانگی بهتر است: لیزر سیلک پرو یا تریا؟

لیزر تریا (Tria 4X) و سیلک پرو (SilkPro) دو دستگاه لیزر خانگی  برای حذف موهای… Read More

دی ۲۲, ۱۳۹۹

دستگاه لیزر دایود چیست و انواع لیزر دایود

اصلاح موهای زائد با شیو کردن و یا وکس کردن اندکی سخت و زمان‌بر است… Read More

دی ۲۱, ۱۳۹۹