فواید آموزش چرتکه به کودکان

0 1,538

همه ما دوست داریم فرزندانمان در زندگی به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کنند، اما باید قبول کنیم که دوران کودکی حیاتی‌ترین دوره رشد زندگی انسان از نظر عاطفی، فکری، فیزیکی و اجتماعی محسوب می‌شود. این یک واقعیت علمی است که رشد مغز انسان در اوایل کودکی پتانسیل بالقوه‌ای دارد و هر کودکی اطلاعات را به صورت متفاوتی پردازش می‌کند. هیچ کودکی یکسان نیست و در حالی که بعضی از کودکان از طریق خواندن می‌آموزند، عده‌ای از کودکان از طریق فعالیت‌های عملی می‌آموزند! بیایید صادق باشیم، بچه‌ها ریاضی را دوست ندارند؛ در واقع، بر طبق تحقیقات، اکثر بزرگسالان نیز از آن رنج می‌برند. برای اکثر بچه‌ها، درس ریاضیات بسیار دشوار و خسته کننده است، مگر اینکه یادگیری آن از سن نوجوانی مورد توجه قرار بگیرد. پس چگونه بچه‌های ما به یادگیری ریاضی علاقه‌مند شوند؟ چرتکه یکی از بهترین و اثربخش‌ترین روش‌های اثبات شده است که باعث می‌شود موضوع ریاضی جذاب‌تر و جالب‌تر باشد. شاید فکر کنید شمارش بدون نوشتن اعداد دشوار است اما از سال‌ها پیش تمام محاسبات ما با دست و انگشتان صورت می‌گرفت. بعد از گذشت سال‌ها افراد برای محاسبات از سنگ، مهره‌ها و چوب استفاده کردند که همین باعث اختراع چرتکه شد. هنوز هم چرتکه در بسیاری از مناطق آسیا، آفریقا و نقاط دیگر به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. چرتکه قدیمی‌ترین کامپیوتر است که از ۲۰۰۰ سال پیش باقی مانده است. امروزه چرتکه یکی از ابزارهای مورد علاقه ریاضی در عصر دیجیتال محسوب می‌شود. ماشین حساب مبتنی بر مهره بدون برق (غیر الکتریکی) به عنوان مکمل کامپیوتر است و اکنون به عنوان وسیله‌ای برای یادگیری ریاضی و رشد ذهنی کودکان شناخته شده است. در واقع چرتکه یکی از سریع‌ترین روش‌های محاسبه و یادگیری ریاضی محسوب می‌شود. آیا می‌خواهید فرزندتان در زندگی خود موفق شود، پس به آنها فرصتی دهید تا بتواند در سنین کودکی به کلاس چرتکه برود. باید اذعان داشته باشیم که سن کودکی مهمترین سن رشد است که در آن سن می‌توانید چیزهای جدیدی را از نظر احساسات، توسعه فیزیکی و اجتماعی یاد بگیرید. راه‌های مختلفی برای آموزش محاسبات و ریاضی وجود دارد، بعضی از راه‌ها می‌توانند برای شما و بچه‌هایتان سرگرم کننده و هیجان انگیز باشند، اما بعضی از آن‌ها می‌توانند خسته کننده باشند. بنابراین اگر می‌خواهید فرزندتان از طریق یک راه سرگرم کننده ریاضی یاد بگیرد، چرتکه بهترین راه است. چرتکه ابزاری است که در ابتدا در چین و بعدها در کشورهای دیگری مانند ژاپن، کره، مالزی و دیگر کشورها گسترش یافت. این یک ترفند قدیمی برای محاسبه اعداد است و امروزه آن را به عنوان ابزار توسعه کامل مغز در دو دهه گذشته می‌شناسند. چرتکه در حال حاضر در سراسر جهان بسیار محبوب است و همچنین باعث می‌شود ریاضی برای کودکان آسان‌تر و موثرتر باشد. چرتکه علاوه بر بالا بردن درک کلی ریاضی، پایه محکمی برای یادگیری زبان ریاضی در دوره ابتدایی و دبیرستان محسوب می‌شود. فواید آموزش چرتکه به کودکان عبارتند از:

مهارت‌های حرکتی درشت را افزایش می‌دهد

همانطور که این ابزار از دست و انگشتان برای حرکت دانه‌ها و محاسبات استفاده می‌کند، در واقع به عنوان شبیه ساز بزرگ مغز عمل می‌کند. این ابزار باعث بهبود کارایی مغز می‌شود و همچنین ارگان‌های حسی را شبیه سازی می‌کند.

مهارت‌های محاسبه را بهبود می‌بخشد

برای بسیاری از افراد، محاسبه ممکن است مانند یک کار به نظر برسد. اما اگر چرتکه را یاد بگیریم، انجام هر نوع محاسبه بسیار سهل و آسان می‌شود. چرتکه به ارتقاء این مهارت‌ها کمک می‌کند و باعث انجام سریع محاسبات می‌شود. این یکی از بهترین فواید آموزش چرتکه به کودکان میباشد.

فواید آموزش چرتکه به کودکان

تمرکز را بهبود می‌بخشد

تمرکز ضعیف می‌تواند در تمام طول عمر مشکل ایجاد کند. اگرچه تمرکز در سنین اولیه تصحیح نمی‌شود، اما چرتکه میتواند در این زمینه موثر عمل کند. این ابزار به دلیل توانایی آن در بهبود تمرکز شناخته شده است. دانش آموزان باید به سوالاتی که از آنها خواسته می‌شود گوش دهند و روی آن تمرکز کنند تا آن را در ذهن خود محاسبه کنند. زمانی که به مدت ۲ سال و نیم تمرین چرتکه انجام می‌دهید، تمرکز به یک گرایش تبدیل می‌شود. محاسبه ذهنی چرتکه این امکان را برای کودکان فراهم می‌کند تا همزمان که در بین یک جمع مانند خانواده، کلاس و مدرسه در حال محاسبات ذهنی هستند، تمرکز، دقت و سرعت عمل آن‌ها افزایش پیدا کند. تحقیقات ثابت کرده است که دانش آموزان پیش دبستانی که در محاسبات خود از چرتکه استفاده می‌کنند، در مقایسه با سایر همکلاسی‌های خود تمرکز قابل توجهی داشتند. تمرکز چیزی است که نمی‌تواند تدریس شود، بلکه به طور طبیعی، از طریق مدیتیشن یا فعالیت‌های سازنده بدست می‌آید. آموزش چرتکه یکی از فعالیت‌هایی است که قادر به افزایش تمرکز در کودکان است.

توانایی حل مسئله را بهبود می‌بخشد

وظایف ساده مانند محاسبه یا ضرب در چرتکه، توانایی حل مسئله کودک را افزایش می‌دهد. با تمرین می‌توانید این مهارت‌ها را به کار ببندید و در آن سریع باشید. ذهنیت حل مشکل با گذشت زمان توسعه می‌یابد. در واقع با افزایش بلوغ و تجربه، فرد مهارت‌های حل مسئله را یاد می‌گیرد و این می‌تواند در حل مشکلات دنیای واقعی هم به او کمک کند. چرتکه می‌تواند به توسعه مهارت‌های مشابه هم کمک کند. این در مدارس ابتدایی و متوسطه بسیار مفید خواهد بود، زیرا برنامه‌های درسی در طول زمان سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌شوند.

قدرت حافظه را بهبود می‌بخشد

محاسبه بر روی چرتکه با مهره‌ها انجام میشود و یادآوری به بهبود حافظه کمک می‌کند. این ابزار همچنین قدرت حافظه را بهبود می‌بخشد که در بلند مدت مفید است. در نهایت، جوانان عکس چرتکه را در ذهن خود بررسی می‌کنند و بدون شک و دقیق پاسخ می‌دهند.

فواید آموزش چرتکه به کودکان

مغز را تشویق می‌کند

فواید آموزش چرتکه به کودکان این است که به آنها کمک می‌کند تا با مغز خود هماهنگ شوند. بچه‌ها از هر دو دست خود برای حرکت دانه‌ها استفاده می‌کنند. حرکت انگشت هر دو دست، حسگرهای مغز، مختصات سمت راست با مغز چپ و مختصات سمت چپ با مغز راست را فعال می‌کند. این وضعیت مهارت‌های محاسبه را بهبود می‌بخشد.

استرس را کاهش می‌دهد

چرتکه می‌تواند برای از بین بردن استرس عالی باشد و به آزاد سازی تمام استرس‌های غیر ضروری کمک کند. شبیه سازی مغز می‌تواند سطح اضطراب را کم کند و در طول چندین بار استفاده از چرتکه استرس را از بین ببرد.

مهارت‌های تجسم سازی را بهبود می‌بخشد

توانایی انجام محاسبات ذهنی با استفاده از چرتکه افزایش می‌یابد و این یکی از فواید آموزش چرتکه به کودکان است. در واقع بچه‌ها آماده‌اند تا هر زمانی که از آنها خواسته می‌شود رقمی را محاسبه کنند، چرتکه را در ذهن خود به تصویر بکشند و آن را در ذهنشان محاسبه کنند. با تمرین پیوسته، آنها آموزش‌های لازم را یاد می‌گیرند که مشابه نقشه‌های علمی، نقشه‌های توپوگرافی یا برخی موضوعات دیگر است.

مبانی یادگیری را بهبود می‌بخشد

اگر یادگیری با وسیله‌ای همراه باشد که کودکان با آن ارتباط برقرار کنند، فرآیند یادگیری راحت‌تر و سریع‌تر می‌شود. به همین ترتیب، هنگامی که فرد برای انجام محاسبات از چرتکه استفاده می‌کند، دیگران نیز فرآیند محاسبه را سریع‌تر یاد می‌گیرند، این باعث تقویت اصول و پایه یادگیری قوی می‌شود. یک فرضیه فوق العاده اساسی در یادگیری چرتکه این است که رقم‌ها در تصاویر تغییر می‌کند که به نوعی یادگیری اصول محاسبات را تقویت می‌کند. پایه اصلی روش‌های آموزش در کلاس چرتکه بر مبنای همان اصول پایه ریاضی است و تنها تفاوتی که در سبک آموزش چرتکه به وجود می‌آید بازی با اعداد و روابط بین آن‌هاست.

فواید آموزش چرتکه به کودکان

تفکر منطقی را افزایش می‌دهد

در حالیکه کودک در هنگام گوش دادن به سؤال‌ها در ذهن خود چرتکه را تجسم می‌کند تا پاسخ سوالات را پیش بینی کند، برای رشد مغز به منطق نیاز دارد. این ظرفیت علاوه بر این به کودکان کمک می‌کند تا در شرایط مختلف و حتی در موارد واقعی، منطق را اعمال کنند.

موفقیت ورزشی را افزایش می‌دهد

با یادگیری چرتکه دانش آموزان در ورزش به موفقیت می‌رسند، زیرا آنها آموخته‌اند تا به خوبی تمرکز کنند. علاوه بر این، توانایی‌های بصری آن‌ها افزایش می‌یابد که به آنها اجازه می‌دهد تا به سرعت واکنش نشان دهند و الگوها را تشخیص دهند. به این ترتیب، آنها قادر به پیش بینی بازی هستند.

اعتماد به نفس کودک را افزایش می‌دهد

چرتکه با تاکید بر تقویت مثبت، اعتماد به نفس کودک را تقویت می‌کند. همانطور که فرزند شما در ریاضی پیشرفت می‌کند، اعتماد به نفس او افزایش می‌یابد.

چرا باید بچه‌ها چرتکه یاد بگیرند؟

ثابت شده است که هوش انسانی نه تنها توسط ژن تعیین می‌شود بلکه عمدتا توسط محیط خارجی تعیین می‌شود. هر فردی با یک مغز نابالغ متولد می‌شود و دوران کودکی یک فرصت طلایی برای توسعه مغز است. در سن ۱۰ سالگی، مغز انسان می‌تواند ۹۹٪ رشد کند. هر کس فرصتی برای به حداکثر رساندن هوش خود را دارد، بنابراین باید تجربه یادگیری درست در طول نخستین دوره توسعه مغز فراهم شده باشد. به یاد داشته باشید، زمان بندی بسیار مهم است! هنگامی که نخستین دوره‌های زندگی می‌گذرد، به نظر می‌رسد فرصت‌ها برای ایجاد نوع خاصی از مسیرهای عصبی به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد.

هر کودک برای تقویت بهتر مغز به یک دوره آموزشی نیاز دارد. چرتکه یکی از بهترین روش‌هایی است که نه تنها به کودک کمک می‌کند ریاضی را به آسانی یاد بگیرد، بلکه مزایای ذهنی دیگری را نیز ارائه می‌دهد. آموزش چرتکه بهترین راه برای افزایش قدرت ذهن کودک در هر جنبه‌ای است. بنابراین، پیش بروید و بهترین آکادمی را انتخاب کنید.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد