راهنمای خرید و استفاده

موادی که نباید در مایکروویو قرار دهید

مایکروویو از جمله وسایل کاربردی است که امروزه در بیشتر آشپزخانه ها یافت می شود. این دستگاه سرعت آشپزی را بیشتر کرده و برای افراد پرمشغله بسیار مناسب است. شما می توانید از این وسیله کاربردی برای یخ زدایی و گرم کردن انواع مواد غذایی استفاده کنید. بهتر است قبل از استفاده از این وسیله کاربردی، نکاتی را بیاموزید. بسیاری از مواد غذایی قابلیت نگهداری و طبخ در مایکرویو را ندارند و ممکن است حادثه آفرین شوند، این دستگاه با فواید بسیاری که ارائه می دهد، ممکن است در اثر استفاده نادرست دچار آتش سوزی شود و یا مواد غذایی شما را مسموم کند.

طبق گزارش انجمن ملی حفاظت از آتش سوزی(NFPA)، پخت و پز علت اصلی آتش سوزی در آشپزخانه و سومین علت مرگ و میر خانگی از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ است. مایکروویو ها وسایل بسیار مفیدی هستند، اما در استفاده از آنها باید بسیار دقت کنیم و برخی از مواد و وسایل را در آن قرار ندهیم. برخی از این مواد می تواند باعث ایجاد واکنش های در مایکرووی و شوند و این مواد شیسمایی به مواد غذایی شما وارد شود و حتی در مواقعی باعث انفجار آن شود. در این مطلب می خواهیم چند مورد از مواد و وسایلی را معرفی کنیم که به هیچ عنوان نباید در مایکروویو قرار گیرند:

۱- فلز

حتما این هشدار را شنیده اید که به هیچ وجه فلزات را در داخل مایکروویو قرار ندهید، به دلیل اینکه فلزات امواج درون مایکروویو را منعکس می کنند. مثلا وقتی ماده غذایی را با فویل می پوشانید و در مایکروویو قرار می دهید خواهید دید که غذای تان گرم نمی شود، این امواج وقتی به فویل تابانده می شود منعکس شده و مانع از گرم شدن ماده غذایی می شود، همچنین امواج منعکس شده ممکن است به دیواره های مایکروویو آسیب وارد کند. مثلا وسایلی مانند چنگال می تواند یک میدان الکتریکی متمرکز ایجاد کرده و باعث انفجار شود. بنابراین بهتر است این وسایل را در مایکروویو قرار ندهید و اعضای خانوادتان را نیز از آن مطلع کنید.

۲- برخی از ظروف پلاستیکی

ظروف پلاستیکی خاصی برای استفاده از مایکروویو در بازار وجود دارد که گرما تاثریی بر روی ساختار آنها ندارد و باعث ذوب شدن آنها نمی شود. قبل از اینکه ظرف پلاستیکی تان را در مایکروویو قرار دهید، به برچسب روی آن دقت کنید، در صورتی که برچسب استفاده از مایکروویو بر روی ظرف حک شده بود، شما مجاز هستید این ظرف را در مایکروویو قرار دهید، در صورت نبود برچسب با شرکت سازنده آن تماس بگیرید و یا آن را هیچ وقت در مایکروویو قرار ندهید. برخی از ظروف پلاستیکی مانند ظروف کره و ماست را نمی توانید در مایکروویو قرار دهید، در واقع این ظروف تحمل درجه حرارت بالا را ندارند و ذوب می شوند و مواد سمی را وارد غذا می کنند.

۳- کیسه‌های پلاستیکی

هرگز غذایی که داخل کیسه پلاستیکی است را در مایکروویو قرار ندهید، این کار باعث ذوب شدن پلاستیک، ایجاد بخار درون آن می شود و ممکن است برخی موارد موجب انفجار شود و یا غذای شما را مسموم کنند.

۴- تخم مرغ با پوست

پخت و پز در مایکروویو به سرعت انجام می شود، بنابراین هنگامی که تخم مرغ را پوست درون آن قرار می دهید، ممکن است آب درون تخم مرغ به سرعت بخار شده و مجال این را نداشته باشد از منافذ آن خارج شود، بنابراین پوسته آن تَرَک بردارد.

۵- دانه‌های انگور

دانه های انگور سرشار از آب هستند که زیر لایه نازکی قرار گرفته اند، بنابراین هنگامی که شما این دانه های آبدار را در مایکروویو قرار می دهید به علت تبخیر سریع این مایعات پوسته آن می ترکد.

۶- سس

اگر قصد دارید برای پاستای خود، مقداری سس آماده کنید، بهتر است آن را در یک محفظه و ظرف درب بسته قرار داده و سپس به درون مایکروویو منتقل کنید، اگر ظرف سس را به صورت سر باز درون مایکروویو قرار دهید بعد از چند دقیقه تمام محفظه داخلی دستگاه شما پر از سس می شود و دلیل آن این است که قوام و غلظت رب گوجه‌فرنگی باعث می‌شود حرکت ذرات دشوار شود، بنابراین فشار بخاری که زیر سطحش جمع می‌شود در نهایت فوران می‌کند که بخار آزاد شود و باعث می‌شود سس به اطراف بپاشد.

۷- ظروف و لیوان‌های که به وسیله فلز بر روی آن کار شده

وقتی می خواهید مواد غذایی و یا نوشیدنی خود را گرم کنید بهتر است از ظروف و لیوان های که در آن از مواد فلزی استفاده شده است استفاده نکنید. زیرا زمانی که مایکروویو شروع به گرم شدن می کند، ارتعاشات فلز بیشتر است، چون هیچ جایی برای حرکت مولکول‌ها نیست و می‌تواند سبب یک آتش‌سوزی شود.

۸- کیسه‌های کاغذی

این کیسه ها به راحتی آتش گرفته و سموم آزاد می کنند. این پاکت ها غیر بهداشتی هستند و بر اثر مجاورت با گرما از خود گازهای سمی متصاعد می کنند و در آخر شعله ور خواهند شد.

۹- ظروف یک‌بار مصرف

این ظروف با دمای بالای مایکروویو و اشعه های آن سازگاری ندارند، و برخی از آنها به علت دمای بالا، مواد سمی وارد غذا می کنند. پس بهتر است برای گرم کردن غذا از این ظروف سرطان زا استفاده نکنید.

۱۰- سیب زمینی کامل

سعی کنید قبل از قرار دادن سیب زمینی در مایکروویو بر روی بدنه آن سوراخ هایی ایجاد کنید، در این حالت بخار ایجاد شده از طریق این سوراخ ها خارج می شود و مانع از ترکیدن سیب زمینی خواهد شد.

۱۱- فلفل قرمز

قرار دادن فلفل قرمز در مایکروویو باعث می شود ذرات و بخار های تند ناشی از آن در فضای داخل مایکروویو را دربر بگیرد، در این صورت زمانی که درب آن را باز می کنید به چشم شما آسیب وارد کند.

۱۲- گوشت یخ‌زده

وقتی که شما از مایکروویو برای یخ زدایی استفاده می کنید، ممکن است که گرما در تمامی سطوح به صورت یکنواخت پخش نشود و کیفیت غذا را کم کند. مثلا یخ زدایی گوشت در مایکروویو به خوبی صورت نمی گیرد و قسمتی از آن پخته می شود و قسمتی خام باقی می ماند و آب گوشت بخار می شود.

۱۳- مایکرویو خالی

اگر مایکروویو را بدون آنکه مواد غذایی در آن قرار دهید، روشن کنید، در واقع هیچ ماده غذایی وجود ندارد تا انرژی صرف گرم کردن آن شود، در این حالت به بدنه داخلی مایکروویو آسیب وارد می شود.

بروزرسانی: آذر ۱۹, ۱۳۹۷ ۵:۲۳ ب٫ظ

Recent Posts

گزارش کمپین “رنگدانه‌های پاییز” بورسیکا

در اواخر مهر ماه سال جاری پس از گذشت حدود یک سال از آغاز به… Read More

آبان ۸, ۱۴۰۱

معرفی برست لایت دستگاه معاینۀ سینه و ماموگرافی خانگی

دستگاه برست لایت یکی از دستگاه‌هایی است که برای خودآزمایی پستان طراحی شده است و… Read More

بهمن ۴, ۱۳۹۹

راهنمای خرید ساعت هوشمند و مچ بند هوشمند

ممکن است به فکر خرید ساعت هوشمند افتاده باشید که به کمک آن نوتیفیکیشن‌ها را… Read More

دی ۲۴, ۱۳۹۹

لیزر الکساندرایت (Alexandrite) چیست و چه عوارضی دارد؟

بدون شک شما تحقیقات خود را در زمینه روش‌های از بین بردن موهای زائد انجام… Read More

دی ۲۳, ۱۳۹۹

کدام لیزر خانگی بهتر است: لیزر سیلک پرو یا تریا؟

لیزر تریا (Tria 4X) و سیلک پرو (SilkPro) دو دستگاه لیزر خانگی  برای حذف موهای… Read More

دی ۲۲, ۱۳۹۹

دستگاه لیزر دایود چیست و انواع لیزر دایود

اصلاح موهای زائد با شیو کردن و یا وکس کردن اندکی سخت و زمان‌بر است… Read More

دی ۲۱, ۱۳۹۹