چگونه یک رشته ورزشی مناسب برای خود انتخاب کنیم؟

1 4,273

برای برخی از افراد انتخاب رشتۀ ورزش مناسب در دوران دبیرستان و یا در هر دوره از زندگی، سخت است زیرا آنها تا به حال ورزشی را به صورت منظم و سازمان یافته انجام نداده اند و نمی دانند از کدام ورزش لذت بیشتری می برند و در آن موفق می شوند.

برای انتخاب یک رشته ورزشی، باید چند نکته را در نظر بگیرید:

در ابتدا به خلق و خوی خود توجه کنید، اگر فرد آرام و گوشه گیری هستید نمی توانید در ورزش های هیجانی و گروهی مانند فوتبال ، والیبال، بسکتبال موفق شوید. بهتر است به سمت ورزش های مانند اسب سواری، صخره نوردی، گلف، بولینگ و دوچرخه سواری بروید. و بالعکس این قضیه نیز صادق است.

سپس این مسئله را برای خود روشن کنید که به ورزشهای گروهی علاقه دارید و یا انفرادی؟ بسیاری از افراد از ورزش کردن در تیم ها و گروه ها لذت می برند و روحیه همکاری و اتحاد در آن بسیار بالاست، چنین افرادی بهتر است وارد ورزش های گروهی مانند فوتبال و والیبال و… شود اما برخی از افراد از کارهای گروهی دوری می کنند و دوست دارند تمام مسئولیت ها بر دوش خودشان باشد، این افراد بهتر است وارد ورزش های انفرادی شوند تا بتواند موفق بشوند. بسیاری از ورزش ها به صورت انفرادی انجام می شوند ورزش های مانند هاکی، تکواندو و ژیمناستیک. در این نوع ورزش ها دیگر مهارت های کار گروهی اهمیت ندارد و تنها خود ورزشکار به صورت انفرادی ورزش را انجام می دهد.

در هر دو زمینه، ورزش های متنوعی وجود دارد که به راحتی می توانید با توجه به علاقه خود وارد آن رشته شوید. مرحله بعدی علاقه و لذت از ورزش است. شما باید به آن ورزش علاقه داشته باشید و از آن لذت ببرید. ورزش یک سرگرمی است، در ابتدا سعی کنید به سمت ورزشی بروید که دوست دارید و از آن لذت می برید، از چه چیزی می ترسید؟ اینکه نتوانید در آن را موفق شوید؟ اینکه نتوانید در تیم کار کنید و کار گروهی بلد نیستید؟ بدون استرس تصمیم بگیرید و مطمئن باشید اگر در آن ورزش موفق نشدید می توانید یک ورزش دیگر را امتحان کنید.

ورزشی انتخاب کنید که با شرایط زندگی شما منطبق باشد. اگر فردی پرمشغله هستید باید بین کار و ورزش خود تعادل و هماهنگی ایجاد کنید. ممکن است شهر یا منطقه شما امکانات محدودی داشته باشد و شما نتوانید در رشته مورد نظرتان فعالیت کنید، همچنین آب و هوای که شهر شما در آن قرار دارد باعث شود به برخی از رشته های ورزش خاص توجه بیشتری شود و به برخی از رشته های ورزشی پرداخته نشود. مثلا در مناطق برفی بیشتر رشته های برفی مانند اسکی روی برف رواج دارد و کمتر باشگاهی بر روی ورزش های مانند فوتبال سرمایه گذاری می کند.

ورزشی را انتخاب کنید که مشکلات تناسب اندامی و سلامت شما را بهبود ببخشد. اگر مشکلات فیزیکی دارید بهتر است قبل از شروع ورزش مورد نظرتان، با پزشک مشورت کنید. در برخی از موارد پزشک به شما اجازه انجام آن ورزش خاص را نمی دهد و شما را تشویق می کند به منظور بهبود وضعیت جسمانی خود به ورزش دیگری بپردازید. اگر هنوز هم نمی دانید به چه ورزشی علاقمند هستید، بهتر است فعالیت زیر را انجام داده و یا در مورد آنها فکر کنید تا جهت علاقه مندی های شما مشخص شود.

صعود به بالا: آیا شما از صعود کردن و دیدین کوه‌های بلند و درختان لذت می‌برید؟ اگر جواب شما مثبت است میتوانید به رشته های مانند کوه نوردی، و صخره نوردی فکر کنید، در این رشته ها دست ها، بازو، شانه، شکم و پاها درگیر می شوند.

پیاده‌روی: در صورتی که از پیاده روی و گردش های که به صورت پیاده و یا با دوچرخه انجام می شود لذت می برید رشته های دو میدانی، دوچرخه سواری انتخاب های خوبی برای شما هستند، در این رشته استقامت بدنی بسیار مهم است و باید بتواند ساعت ها رکاب بزنید و یا به سرعت بدوید.

دنیای آب: آب می تواند ورزش های بسیاری را برای شما به ارمغان بیاورد. اگر از آب و شنا کردن نمی ترسید می توانید، رشته های بسیار زیاد آبی را امتحان کنید. رشته های که به طور مستقیم در آب قرار می گیرید مانند واترپلو، و یا رشته های مانند قایق رانی، ماهیگیری، شنا، اسکی روی آب و …

ورزش‌های رزمی: آیا از دیدن فیلم های رزمی و جنگ های تن به تن لذت می برید، اگر مبارزات رو در رو برای شما هیجان انگیز است و از تنش ها موجود در آن خوشتان می آید، بهتر است سراغ ورزش های رزمی مانند تکواندو، بوکس، کشتی و… بروید.

در صورتی که ورزش مورد علاقه خود را انتخاب کردید سعی کنید در ابتدا در مورد آن اطلاعاتی کسب کنید، آن را به صورت درست و عملی بیاموزید، تا احتمال آسیب رسیدن به شما به حداقل برسد. شما می توانید در کنار ورزش مورد علاقه و اصلی خود به ورزش های دیگری نیز بپردازید، مثلا شنا و دوچرخه سواری ورزشی هست که باعث می شود شما با توان بیشتری به ورزش های مورد علاقه تان بپردازید. خود درونی خود را بیابید و از نظر ذهنی و فیزیکی آماده تر باشید. به منظور آمادگی ذهنی بیشتر در انجام ورزش ها، می توانید از روش های ورزشی زیر استفاده کنید:

یوگا: این ورزش انعطاف‌پذیری، تعادل، قدرت و استقامت شما را بهبود می‌بخشد. علاوه بر مزایای فیزیکی، باعث کاهش اضطراب و استرش شده و فرد را از نظر روانی در شرایط بهتری قرار می‌دهد.

پیلاتس: پیلاتس یک برنامه جسمانی برای بدن است که باعث انعطاف‌پذیری و افزایش قدرت و استقامت می‌شود و هماهنگی عضلات بدن را بیشتر می‌کند. پیلاتس همچنین گردش خون را بهبود بخشیده باعث تمرکز قدرت و نیرو در بدن می‌شود افرادی که پیلاتس انجام می‌دهند کمتر دچار آسیب‌دیدگی می‌شوند.

تای چی: یک هنر باستانی چینی برای بهبود انعطاف‌پذیری و تقویت پا، ماهیچه‌های شکمی و بازو‌های شماست و به طور کلی برای بدن مفید است. در واقع بسیاری از فعالیت‌ها می‌تواند درون شما را آرام‌تر کند، و شما با آمادگی ذهنی و جسمی بیشتری بتوانید به ورزش‌های مورد علاقه‌تان به صورت حرفه‌ای بپردازید، با استفاده از این سه فعالیت می‌توانید تمرکز ذهنی خود را بیشتر کنید.

دیدگاه‌های این پست
  1. مانی گفته:

    دوستان بنظرم اصلا سراغ ورزش بوکس نرید که ورزش خیلی کسل کننده و پر اسیبه و بدن اصلا قوی نمیشه،اگر دنبال هیجانی و میخای قوی شی و تو دعوا کم نیاری برو کشتی،جودو و دفاع شخصی

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد