خرید اینترنتی در مقابل خرید سنتی

0 905

با توجه به رشد سریع تکنولوژی، سازمان‌ها و شرکت‌های موجود در عرصه رقابت، از روش‌های سنتی فروش کالا به روش‌های الکترونیکی تغییر رویه داده‌اند و در این میان برای تحقق اهداف خود از اینترنت به عنوان وسیله‌ای برای انجام معاملات خود استفاده می‌کنند. دانشمندان معتقدند که تا سال ۲۰۲۰ این امکان فراهم می‌شود تا کاربران هر نوع کالایی را در خانه و با استفاده از اینترنت سفارش دهند. به طور مثال شرکت TVPage که ویدئوهایی درمورد غذاها و دستور پخت آن را قرار می‌دهد، این امکان را فراهم کرده است که در صورت مشاهده این ویدئو بتوانید بر روی لینک مورد نظر کلیلک کرده و مواد غذایی موجود در ویدئو را به آسانی سفارش دهید.

دنیا در حال تغییر است و به دنبال آن بسیاری از جنبه‌های زندگی انسان نیز تحت تاثیر این تغییر قرار می‌گیرد و دچار تحول می‌شود. فروشگاه‌هایی مانند Walmart و Costco برای باقی ماندن در عرصه رقابت، کسب و کارهای آنلاین خود را راه اندازی کرده‌اند، با اضافه کردن این قابلیت فروش خالص Walmart از تجارت الکترونیک در ماه‌های دوم و سوم سال ۲۰۱۷ به ترتیب ۶۰ و ۵۰ درصد رشد داشته است، در حالی‌که کل فروش در مدت مشابه به اندازه ۱.۸ و ۲.۷ درصد بیشتر شده است.

با توجه به این آمار و آمارهای مشابه می‌توان به این نتیجه رسید که دنیا به سمتی می‌رود که سوپر‌مارکت‌های سنتی و قدیمی جای خود را به سوپر‌مارکت‌های اینترنتی می‌دهند. البته این قانون صد در صد نیست و خرید اینترنتی به طور کامل جایگزین خرید سنتی نخواهد شد. در بسیار از موارد مردم بیشتر به خرید، به چشم یک سرگرمی می‌نگرند. در سال ۲۰۱۶ بیشتر آمریکایی‌ها در شهرهای بزرگ بیشتر وقت خود را در بارها و رستوران‌های این فروشگاه‌ها گذرانده‌اند. در شهر‌های کوچک نیز این سوپر‌مارکت‌ها به مراکز اجتماعی تبدیل شده است. بنابراین نمی‌توان به صورت صد در صد این نظریه را اعلام کرد که تا آینده نزدیک دیگر هیچ فروشگاه فیزیکی در حال کار نمی‌باشد.

یکی از دلایلی که ما ترجیح می‌دهیم از فروشگاه‌های فیزیکی و ستنی استفاده کنیم، کمبود زمان است. در مواردی مانند این که شما به سرعت به یک کالا و یا خدمات احتیاج دارید، فروشگاه‌های آنلاین به سرعت نمی‌توانند نیازهای شما را رفع کنند. حتی بزرگ‌ترین فروشگاه‌های جهان نیز فروش آنلاین و سنتی را در کنار یکدیگر قرار می‌دهند تا از مزایای هر دو نوع فروش بهره‌مند شوند، بنابراین به دنبال احداث فروشگاه‌های فیزیکی و سنتی نیز هستند تا خرید آنلاین و آفلاین را ادغام کنند. آمازون از سال ۲۰۰۷ در صنعت غذایی وارد شده است و ۶۶۸.۶ میلیارد دلار قیمت گذاشته است.

آمازون در سال ۲۰۱۶ روش جالبی برای خرید در فروشگاه‌های فیزیکی به کار گرفت. این شرکت فروشگاهی به نام آمازون گو (Amazon Go) را افتتاح کرد که مصرف کنندگان برای خرید به این فروشگاه می‌رفتند، کالای مورد نیاز خود را خریداری می‌کردند و بدون آنکه به صندوق‌دار مراجعه کنند از فروشگاه خارج می‌شدند. آمازون این روش خرید را از آمازون گو با نام Just Walk Out توصیف و معرفی کرده است. آمازون از فناوری‌هایی استفاده کرده است که در خودروهای هوشمند نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ از جمله‌ی این فناوری‌ها می‌توان به بینایی ماشین، یادگیری عمیق و استفاده ترکیبی از سنسور‌ها اشاره کرد.

برای استفاده از این تکنولوژی باید یک حساب در آمازون اکو باز کرده و سپس با نصب برنامه مورد نظر وارد فروشگاه شوید. پس از ورود به فروشگاه اپلیکیشن را اجرا کرده و در جلوی اسکنر قرار می‌دهید و در صورت قانونی بودن حساب کاربری، به شما اجازه ورود به فروشگاه داده می‌شود. بعد از ورود می‌توانید هر ماده غذایی که نیاز داشتید را خرید کرده و بدون مراجعه به قسمت صندوق‌دار، از فروشگاه خارج شوید. البته در این میان مشکلاتی هم به وجود آمد که شرکت آمازون گو مجبور شد فعالیت خود را برای بازه زمانی کوتاهی متوقف کند. علاوه بر این شرکت، شرکت‌های Instacart و Fresh Direct یکی دیگر از محبوب‌ترین فروشگاه‌های آنلاین هستند که در سراسر کشور گسترش یافته‌اند، اما آن‌ها تمام انتظارات مشتریان را برآورده نمی‌کنند.

یکی از مشکلات مهم سوپر‌مارکت‌های آنلاین تهیه غذای سالم و تحویل آن به مشتری است. کتاب‌ها، لباس‌ها و وسایل الکترونیک تاریخ انقضا ندارند و ممکن است مدت‌های زیادی در قفسه‌ها بمانند و اتفاقی برای آن‌ها نیفتند، اما میوه‌ها، لبنیات، و سبزیجات در عرض چند ساعت و چند روز پوسیده می‌شوند، بنابراین قبل از اینکه این محصولات خراب شوند و ضرر بزرگی به شرکت وارد کنند، باید به دست مشتری برسند که این مشکل نیازمند یک زنجیره تامین پیچیده و پیشرفته است. ادغام عمودی زنجیره تامین می‌تواند سرعت توزیع را بیشتر کرده و امکان ذخیره مواد غذایی تازه را در طی فرایند توزیع فراهم آورد.

اما اگر بخواهیم به صورت کلی در مورد این نوع فروشگاه بحث کنیم، در صورت ایجاد یک زنجیره تامین قوی و مدیریت خوب، می‌توانید از بسیاری از مزایای این فروشگاه‌های اینترنتی بهره ببرید.

این فروشگاه‌ها محدودیتی در عرضه محصولات خود ندارند و می‌توانند طیف وسیعی از این محصولات را بر روی وب‌سایت خود قرار داده و از طریق بازاریابی محتوا و ارائه عکس‌ها و ویدئو‌ها مخاطب زیادی جذب نمایند. فرایند خرید راحت‌تر است و شما می‌توانید از خانه یا محل‌کار خود محصول مورد نظرتان را سفارش دهید. البته همان‌طور که گفتیم در مورد محصولاتی مانند میوه‌ها و سبزیجات این قضیه اندکی متفاوت است و در صورتی که شرکت مذکور زنجیره تامین قوی نداشته باشد، ممکن است مواد غذایی تازه‌ای به دست شما نرسد.

در صورتی که شما از فروشگاه‌های اینترتی خرید می‌کنید دیگر تحت فشار فروشندگان نخواهید بود، همه ما تجربه برخورد با این فروشندگان را داشته‌ایم که به هر قیمتی سعی می‌کنند محصول مورد نظرشان را به مصرف‌کننده غالب کنند. به راحتی می‌توانید محصولات متنوعی را مشاهده کنید و ویژگی‌ها و قیمت‌ها را مقایسه کرده و به خوبی تصمیم بگیرید. به صورت کلی در این نوع خرید می‌توانید در مصرف زمان خود صرفه‌جویی کنید، البته فرایند خرید برای شما کوتاه می‌شود و شما زمان کمی را صرف خرید محصول مورد نظر می‌کنید، اما ممکن است فاصله زمانی‌ای که محصول مورد نظر به دست‌تان برسد، اندکی طولانی شود، در واقع عدم مدیریت مناسب و کمبود موجودی باعث می‌شود در مواردی محصول مورد نظرتان با تاخیر به دستتان برسد. در واقع فرایند خرید شما ممکن است کمتر از ۱۵ دقیقه طول بکشد اما زمانی که محصول به دست شما می‌رسد ممکن است ۲ روز تا ۳ هفته زمان ببرد. بنابراین در صورتی که به محصول مورد نظر نیاز فوری دارید بهتر است لباس بپوشید و خرید سنتی را در پیش بگیرید.

البته با توجه به مزایای این نوع خرید، بسیار از مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند که ابتدا از طریق سایت‌های موجود، اطلاعاتی در مورد این کالا‌ها کسب کرده و آن‌ها رامقایسه کنند و سپس برای خرید به فروشگاه‌های سنتی مراجعه کنند و بنابراین همان‌طور که گفتیم بسیاری از شرکت‌های بزرگ فروشگاه آنلاین خود را در کنار فروشگاه‌های سنتی خود قرار می‌دهند و از هر دو نوع آن به صورت هم‌زمان استفاده می‌کنند.

معایبی مانند تقلب در خرید، عدم بررسی دقیق در خرید آنلاین، عدم تعامل در خرید آنلاین، عدم لمس و احساس کالا در خرید آنلاین و… باعث می‌شود بسیاری از کاربران به این نوع خرید اعتماد نکرده و کماکان ترجیح دهند به فروشگاه‌های فیزیکی بروند. البته این معایب، رشد خرید آنلاین را متوقف نمی‌کند و این نوع خرید بسیاری از کسب و کارها را از رکود اقتصادی نجات داده است و هر روز مصرف‌کنندگان بیشتری را به سمت خود جذب می‌کند.

بیشتر بخوانید: عوامل موفقیت یک فروشگاه اینترنتی
بیشتر بخوانید: فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ از کجا شروع کردند؟

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد