راهکارهایی برای افزایش گردش خون در بدن

0 976

گردش خون ضعیف می تواند ناشی از شرایط بهداشتی مختلف مانند دیابت، بیماری های تیروئید، اضطراب و … باشد. بسیاری از افراد که بیماری های مزمن دیگر دچار می شوند، دچار اضافه وزن شده و توانایی حرکت و فعالیت در آنها کاهش می یابد، این شرایط ممکن است گردش خون بدن آنها را ضعیف تر کند، مسائل مربوط به گردش خون می تواند طیف گسترده ای از علائم مانند بی حسی، درد، گرفتگی عضلات یا سردی در اندام را ایجاد کند و ممکن است تورم، تنگی، تنش و درد را تا حدودی افزایش دهد.

خون مایعی است که مواد جدید را برای سلول، ‌تأمین و مواد زائد از آن دور می کند. در حقیقت خون، محیط داخلی بدن را یکنواخت نگه می دارد، باعث انتقال مواد غذایی شده، و اکسیژن را از شش ها گرفته و به سلول های مورد نظر می رساند.

خون مواد زائد سلول های بدن، مانند کربن دی اکسید و اوره را می گیرد، و از آن ها دور می کند دمای بدن را تنظیم کرده و به وسیله موادی که در آن وجود دارد با عوامل بیماری زا مبارزه می نماید. بنابراین در صورتی که بدن بیمار شود و گردش خون آن کاهش یابد تمامی این وظایف با مشکل مواجه خواهند شد.

اگرچه در صورت طبیعی بودن گردش خون، ممکن است برخی از این علائم باقی بمانند اما از شدت آنها کاسته می شود و می تواند مزایای مهمی برای سلامت کلی بدن شما به ارمغان بیاورد.

حال این سوال مطرح می شود که افرادی که به بیماری های مزمن دچار می شوند چگونه گردش خون خود را تنظیم می کنند. بنابراین بهتر است این مطلب را دنبال کنید تا با تکنیک های مهم و کاربردی در زمینه بهبود گردش خون بیشتر آشنا شوید.

ماساژ درمانی

ماساژ درمانی می تواند به کاهش استرس، تنش و درد های عضلانی کمک کند. این عمل اجازه می دهد، خون (که حمل اکسیژن و مواد مغذی را بر عهده دارد) به عضلات و بافت های بدن برسد و درد را تسکین دهد. در این راستا می توانید به سالن های ماساژ مراجعه کرده و یا از انواع وسیله های مخصوص ماساژ بهره ببرید. در این ماساژ ها می توانید از اسانس های طبیعی و انواع روغن ها نیز بهره ببرید تا میزان تاثیر آن چند برابر شود.

بالا نگه داشتن پا

در صورتی که ساعت های بسیار زیادی سرپا بوده اید، می تواند برای تنظیم گردش خون برای چند دقیقه دراز کشیده و پاهای خود را بالا نگه دارید. در این صورت خونی که در پاها بر اثر ایستادن زیاد جمع شده، به سمت نیم تنه بالایی بر می گردد.

وسایل کمپرس آب سرد

آب سرد گردش خون را بهبود می بخشد و تولید سلول های ایمنی را افزایش می دهد، این لباس ها می توانند باعث کاهش تورم و ورم و درد شوند. وقتی از این لباس ها استفاده می کنید بدن سعی می کند که خود را گرم کند بنابراین روند سوخت و ساز آن بیشتر شده و سیستم ایمنی فعالتر خواهد شد. این لباس ها می توانند درد را کاهش دهند و نسبت به ماساژ و کرم های پوستی تاثیر طولانی مدت تری دارند.

وسایل گرم کننده

از گرما معمولا در آسیب دیدگی های مزمنی که التهاب یا ورم ندارند استفاده می شود. وقتی شریان ها و رگ هایتان در معرض گرما قرار می گیرند، منبسط می شوند و باعث می شوند گردش خون بیشتری ایجاد شود. شما می توانید بدن خود را با محصولات گرمایشی مختلف گرم کنید، اما روش‌های ساده‌ای مانند حمام گرم یا نوشیدن یک نوشیدنی گرم می‌تواند به شما کمک کند. علاوه بر آن وسایل دیگری مانند تشک ها و پتو های الکترونیکی نیز می توانند گردش خون شما را تنظیم نمایند.

انواع روغن‌ها

روغن های گوناگون دارای خواص التیام دهنده متفاوتی هستند که به صورت فیزیکی و ذهنی بر روی بدن ما تاثیر می گذارند، برخی از این روغن ها باعث کاهش التیاب، استراحت و ریلکس کردن سیستم عصبی می شوند و برخی باعث می شوند رگ های خونی گشادتر شده و جریان بیشتری در آن باشد. این روغن ها را می توانید به صورت خوراکی مصرف کرده و یا از آنها در ماساژ بدن خود استفاده نمایید. در هر دو صورت می توانند باعث افزایش گردش خون در بدن شوند. به طور مثال مصرف مرتب روغن کنجد اضطراب را کاهش می‌دهد، گردش خون را تقویت می‌کند، مانع اختلالات عصبی می‌شود و سیستم دفاعی بدن را بهبود می بخشد. ماساژ با روغن نارگیل، میخک و روغن های آرامش بخش است و می تواند جریان خون شما را تنظیم کند. روغن زیتون غنی از آنتی اکسیدان های طبیعی و ویتامین های E، K و D است که برای جریان خون مفیدند.

بیشتر بخوانید: مزایای روغن زعفران در سلامتی بدن

 

انواع دمنوش‌ها

دمنوش گل زوفا، مرزنجوش، چای کوهی و آویشن یک ترکیب فوق العاده است که به افزایش گردش خون و درمان سرماخوردگی کمک می کند و حاوی آنتی بیوتیک است. (سایت افکارنیوز). شما می توانید در فصل های سرد سال از زعفران برای گرم کردن بدن و افزایش گردش خون استفاده کنید و بهتر است هفته ای یک بار آن را مصرف نمایید. دمنوش ترکیبی چای سفید، هل سبز، هل باد و سنبل الطیب یک دمنوش مفید زمستانی است و استفاده از دمنوش گل گاوزبان، سنبل الطیب و لیمو امانی به عنوان یک دمنوش آرامشبخش و گرم کننده بدن توصیه می شود که جریان خون را بهبود می بخشد. رزماری گردش خون به سر و مغز را افزایش می دهد، شما می توانید این گیاه ارزشمند را مانند چای دم کرده و میل کنید. چای سبز دارای خواص دارویی متعددی از جمله بهبود عملکرد سلول های خونی در عروق خونی می باشد.

حرکات ورزشی

انجام تمرینات هوازی می توانند ضربان قلب را بالا ببرد و عملکرد سیستم گردش خون را افزایش دهد و باعث شود خون به تمام اندام های بدن جریان داشته باشد. البته در صورتی که به بیماری های خاصی مبتلا هستید ممکن است برخی از این حرکات ورزشی برای شما مضرر باشد بنابراین بهتر است با پزشک خود صحبت کنید و با توجه به دستورات او تمرینات ورزشی خود را آغاز نمایید. ممکن است برخی از این افراد بتوانند تمام حرکات ورزشی را انجام دهند و برخی تنها مجاز به انجام حرکات کششی باشند، در این میان ورزش شنا نیز بسیار مفید است و جریان خون در بدن شما را افزایش می دهد. استراحت بیش از اندازه می تواند گردش خون را کند کردن و بدن تان را بیمار کند. بنابراین اگر شرایط و موقعیت ورزش کردن ندارید می تواند در بین ساعات کاری خود حرکات کششی خاصی ر ا انجام دهید تا گردش خون در اندام های شما بیشتر شود.

در بورسیکا بخوانید: اپلیکیشن‌های بدنسازی و ورزش برای افراد مبتدی

 

تجهیزات فیزیوتراپی

در صورت صلاح پزشک خود می توانید از تشک ها ی طبی برقی استفاده کنید که با تماس به پوست باعث تحریک آن شده و در نهایت گردش خون بدن شما را افزایش می دهد.

ترک سیگار و قلیان

در صورت استعمال این مواد خطرناک پلاک های موجود در خون شما افزایش می یابد بنابراین این عروق که وظیفه حمل اکسیژن به سایر اندام ها را بر عهده دارند مسدود شده و مانع از عبور خون خواهند شد در نتیجه سرعت گردش خون در بدن کاهش می یابد. در صورتی که این عملکرد ادامه دار باشد ممکن است به حملات قلبی منجر شود.

آب

همه ما این جمله را بارها شنیده ایم که قسمت عظیمی از بدن ما را آب تشکیل داده است همین امر برای خون نیز مصداق است و قسمت زیادی از خون را پلاسما تشکیل می دهد. ویسکوزیته خون طبیعی حدود صد برابر ویسکوزیته آب است و هر چقدر ویسکوزیته زیاد باشد میزان جریان خون کمتر خواهد بود. خون یک نوع بافت است و از سلول و مایع بین سلولی تشکیل شده است. مایع بین سلولی خون پلاسما نام دارد. سلول های خون به صورت جدا از هم در پلاسما شناورند. وقتی به اندازه کافی آب می نوشید، سطح اکسیژن خون بالا می رود. با بالا رفتن آن، گردش خون بهبود یافته و سلامت کلی بدن تضمین می شود.
برای سلامتی بیشتر بهتر است روزانه ۸ لیوان آب بنوشید، اما این میزان را می توانید با توجه به میزان فعالیت خود، شرایط آب و هوایی، شرایط خاص دیگر تغییر دهید. بنابراین بهتر است با پزشک خود در این باره صحبت کنید. در این راستا می توانید از انواع اپلیکیشن های یاداوری آب بهره ببرید. در آن می توانید تعداد لیوان آب، ساعت های یاداوری و بازه و محدوده ساعتی را مشخص کنید تا با آلارم شما را مطلع کند.

تغذیه مناسب

با تغذیه مناسب می توانید میزان گردش خود در بدن را تنظیم کنید. میوه ها و سبزیجات، پروتئین های بدون چربی و چربی هایی سالم که در ماهی روغن زیتون و انواع دانه ها وجود دارد می تواند میزان گردش خون شما را بیشتر کند. در مقابل استفاده بیش از اندازه از شکر، چربی های مضر، نمک و غذاهایی فراوری شده علاوه بر اضافه وزن باعث کم شدن سرعت گردش خون می شود و بدن را بیمار می کند.

مثلا مرکبات غنی از ویتامین c می تواند بر پروتئین عروق خونی تاثیر بگذارد و روند گردش خون را بهتر کند. در این قسمت می خواییم چند مورد از مواد غذایی رایج را به شما معرفی کنیم که با مصرف آنها گردش خون در بدن شما تنظیم خواهد شد. مثلا خوردن پیاز و سیر می تواند به عنوان یک آنتی بیوتیک و تصفیه کننده خون عمل کرده و باعث بهبود جریان خون شود.

شکلات تیره غنی از مواد مغذی و فلاونوئید هایی است که به بهبود جریان خون در بدن کمک کرده و سطح کلسترول و فشار خون را کاهش می دهند. فلفل چیلی با تحریک واکنش های مثبت جریان خون در سراسر بدن را بهبود می بخشد.

آجیل ها و دانه ها حاوی ویتامین B3، نیاسین و اسیدهای چرب امگا۳ هستند که شما را از اختلالات گردش خون و بیماری های قلبی حفظ می نمایند. قره قاط Bilberry خواص رقیق کنندگی خون دارد.

جعفری به دلیل خواص منبسط کننده عروق vasodilation غنی از ویتامین B12 و C هم می باشد.

پوست درخت بید ویلو بارک willow bark حاوی سالیسین salicin است، ماده فعال سالیسین موجود در آن با رقیق کردن خون موجب بهبود گردش خون در بدن می شود.

زنجبیل دارای خواص منبسط کننده است و به انبساط عروق و در نتیجه گردش خون بهتر در بدن کمک می کند.

ویتامین‌های مناسب برای گردش خون

ویتامین‌ها نیز در افزایش گردش خون تاثیر می گذارند شما می توانید آنهارا از مواد طبیعی دریافت کرده و یا به صورت دارو مصرف کنید. البته مصرف بیش از اندازه ویتامین ها نیز می تواند برای بدن مضر باشد بنابراین بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

نیاسین یا همان ویتامین B3به گردش خون کمک می کند، مواد غذایی سرشار از نیاسین شامل چغندر، ماهی، بادام زمینی، و دانه های آفتابگردان می شوند. افزون بر این، بسیاری از نان ها و غلات صبحانه با نیاسین غنی می شوند. این ماده کلسترول خون را کم کرده و از این طریق از انسداد و سخت شدن رگ های خونی جلوگیری می کند.

ویتامین E باعث باز شدن عروق و افزایش گردش خون می شود و از طرفی از لخته شدن خون نیز جلوگیری می کند. سبزیجات برگدار سبز، مغزهای خوراکی، دانه های خوراکی، و روغن های گیاهی سرشار از ویتامین E هستند و شما از مکمل های آن نیز می توانید استفاده کنید.

ویتامین B6 از سخت شدن عروق جلوگیری می کند، برای جذب این ویتامین بهتر است ماهی تن، گوشت سینه بوقلمون، گوشت سینه مرغ، سیر و برگ خردل مصرف کنید.

ویتامین K برخلاف ویتامین های ذکر شده به لخته شدن خون کمک می کند افرادی که دارای خون های رقیق هستند و به علت حادثه ای دچار خونریزی شده و خون بیش از حدی از آنها خارج می شود می توانند از آن استفاده کنند. این ویتامین در اسفناج، چای سبز، کاهوی برگ تیره، کلم، برگ شلغم و مارچوبه وجود دارد.

همانطور که اشاره شد ویتامین C نیز می تواند گردش خون را بهبود ببخشد. میوه هایی مانند توت فرنگی، پرتقال، هندوانه، کیوی، گریپ فروت، طالبی، انبه و گوجه فرنگی و سبزیجاتی مانند بروکلی، سبزیجات برگدار، جوانه بروکسل سرشاز از ویتامین c هستند و شما می توانید از مکمل ها و قرص های جوشان آن نیز در حد تعادل استفاده کنید.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد