به هیچ وجه با کفش‌های‌تان، وارد منزل نشوید

فواید در آوردن کفش در هنگام ورود به خانه

0 771

کفش اختراع بسیار مهم و کاربردی است که از سالیان بسیار دور به انسان خدمت کرده و نیازی به گفتن آن نیست. کفش ها، پا را در مقابل سرما و برف حفظ می کنند، شما به اسانی می توانید با استفاده از آنها بر روی هر سطحی راه بروید.

اما آنچه که اهمیت دارد این موضوع است که بهتر است از کفش ها در محیط بیرون از منزل استفاده کنیم و به محض وارد شدن به خانه، انها را در جا کفشی بگذاریم. البته این کار بستگی به فرهنگ هر کشور دارد، در کشورهای اسلامی مانند کشور خودمان به هیچ وجه از کفش در محیط داخلی خانه استفاده نمی شود و آن را نوعی کثیفی می دانند. با این وجود، به مرور این فرهنگ کنار گذاشته شده و بسیار از خانواده های ثروتمند دوست دارند به تقلید از سبک غرب مانند کشورهای ایالت متحده در داخل منزل نیز از کفش استفاده کنند.

در این مطلب می خواهیم در مورد مضرات استفاده از کفش در داخل منزل صحبت کنیم که با خواندن آن به این نتیجه خواهید رسید که بهتر است کفش خود را قبل از ورود به خانه از پا دربیاورید. در حال حاضر، علم این عمل بهداشتی را حمایت می کند و با انجام تحقیقاتی ثابت کرده است که آنچه که کفش شما به خانه می آورد تنها میکروب و کثیفی نیست، بلکه باکتری هایی خطرناکی است که هرگز نباید به خانه شما وارد شوند به ویژه هنگامی که کودکان نوپا بر روی زمین راه می روند.

باکتری
کفش ها محل مناسبی برای تجمع باکتری ها هستند، منظور ما باکتری هایی نیست که در داخل کفش و به علت محبوس بودن هوا و رطوبت ایجاد می شود، بلکه منظور از باکتری، باکتری هایی است که در قسمت بیرونی کفش رشد می کنند و زمانی که شما با کفش وارد منزل می شوید تمام این باکتری ها را به درون خانه پخش می کنید. محققان ۴۲۱۰۰۰ باکتری در خارج از کفش کشف کرده اند، باکتری هاییی مانند مننژیت و بیماری اسهال؛ Klebsiella pneumonia، یک منبع مشترک برای عفونت های زخم و خونریزی و پنومونی و Serratia ficaria، همچنین باکتری نادر عفونت ها و زخم دستگاه تنفسی و …

طبق بررسی محققان دانشگاه هوستون حدود ۴۰ درصد از کفش ها دارای باکتری “C.diff” هستند که Clostridium difficile نام گذاری شده است. این باکتری به راحتی درمان نمی شوند. این تحقیق نشان داده است که C.diff نه تنها بر روی کف کفش (تقریبا ۴۰٪ در این مناطق وجود دارد) بلکه در سراسر خانه مانند توالت و هر کجا گرد و خاک وجود دارد یافت می شود. این باکتری ها برای مدت زمان طولانی در سطوح خشک زندگی می کنند.

مشکل درمانی در عفونت های ناشی از C.diff این است که این باکتری به اکثر آنتی بیوتیک ها مقاوم است. این امر باعث می شود تا باکتری در بدن فرد گسترش یابد و بهبودی برای بیمار بسیار مشکل باشد. این باکتری به روده حمله کرده و منجر به کولیت می شود. بسیاری از افراد در بیمارستان ها، عفونت C.diff را دریافت می کنند و بعد از مدتی درمان می شوند.

یکی از این باکتری ها، E.coli نام دارد (یک ارگانیسم پاتوژن) و حدود یک سوم از تمام باکتری ها را تشکیل می دهد. E.coli عمدتا بی ضرر هستند، اما نمونه هایی مانند E.coli 0157: H7 باعث مشکلات شدید معده و روده و منجر به استفراغ و اسهال می شوند.

نوع دیگری از باکتری ها که محققان کشف کرده اند، Klebsiella pneumoniae نام دارد که باعث آسیب شدید به ریه ها و منجر به پنومونی خواهد شد. میزان مرگ و میر این باکتری ۵۰ درصد بالا است و در افراد الکلی می تواند به ۱۰۰ درصد برسد

سموم
EPA که در زمینه علوم و فن آوری زیست محیطی انجام می شود، طبق مطالعه ای به این نتیجه رسیده است که سموم نیز می توانند از طریق کفش ها به درون خانه منتقل شوند، محققان دریافتند که سمومی مانند ۲،۴-D می تواند به راحتی از طریق کفش به مدت یک هفته پس از استفاده وارد خانه شوند و به اعضای خانه آسیب وارد کنند. محققان اثبات کرده اند قرار گرفتن در برابر این سموم از مواد و سموم باقی مانده بر روی میوه و سبزیجات خطرناک تر است. البته تمامی سموم می توانند این خطر را در خانه تان ایجاد کنند. اما قرار گرفتن در معرض ۲،۴-D می تواند مشکلات فوری و نسبتا جزئی مانند بثورات پوستی و ناراحتی های دستگاه گوارش را ایجاد کند؛ همچنین بیماری هایی که ممکن است در طولانی مدت ایجاد شده و هنوز به اثبات نرسیده است.

خاک
علاوه بر باکتری ها و سموم مقدار زیادی گرد و غبار، فضولات پرنده و حیوانات دیگر، برگ و خس و خاشاک و سایر مواد ناخواسته از طریق کفش وارد خانه می شوند و می تواند زمینه ای مساعد برای رشد باکتری ها ایجاد کنند. علاوه بر این باکتری ها و سمومی که جان انسان را به خطر می اندازند، در صورتی که با کفش وارد منزل شوید مقدار زیادی خاک و شن و ماسه وارد خانه می شود. این به این معنا است که باید وقت زیادی را صرف تمیز کردن خانه خود کنید و در معرض مواد تمیز کننده شیمایی قرار گیرید که ممکن است به شما آسیب وارد کند،

خراب شدن وسایل
وقتی شما با کفش وارد منزل می شوید این کثیفی ها و گرد و غبار را به فرش و کف زمین منتقل می کنید و مجبور می شوید هر روز آن را تمیز کنید این تمیز کردن علاوه بر سختی، باعث از بین رفتن و خراب شدن فرش و کف منزلتان خواهد شد. همه این اقدامات مکانیکی در کف پوش شما باعث سایش و از بین رفتن آن می شود. پس بهتر است کفش ها را بیرون از خانه بگذارید و مانع از آسیب رساندن به کف خانه، فرش و حتی کفش های خود شوید. با این کار شما می توانید خانه را کمتر تمیز کنید و کف پوش خانه تان عمر طولانی تری خواهد داشت و این باعث صرفه جویی در پول شما می شود.

آزار همسایه ها
در صورتی که در خانه های آپارتمانی زندگی می کنید در صورتی که با کفش بر روی زمین راه بروید صدای نابهنجاری به وجود می آید که ممکن است همسایه های طبقه پایین را آزار دهد و فرهنگ آپارتمان نشینی را نقض نماید.

راحتی و سلامتی پاها
مهم نیست که کفش هایتان چقدر راحت هستند، در صورتی که پای شما در کفش نباشد احساس راحت تر و بهتری خواهد داشت. در صورتی که کفش های خود را از پا جدا کرده و وارد منزل می شوید انگشتان پاهایتان می توانند تنفس کنند و از بروز قارچ ها و بیماری های درون کفش و بین انگشتان جلوگیری می کند. مطالعات نشان داده اند که کودکانی که به طور معمول بدون کفش راه می روند، کمتر دچار صافی زیر پا می شوند، همچنین دارای پاهای قوی تر با انعطاف پذیری بهتر و ضعف های عضلانی کمتری هستند. پس به عضلات پای خود اجازه دهید که راه بروند و آنها قوی و انعطاف پذیر باقی بمانند. در صورتی که سرما خورده اید و یا از سردی پاها رنج می برید می توانید از دمپایی های داخل منزل و یا جوراب استفاده کنید.

پس بهتر است یک قفسه کفش یا یک سبد در نزدیکی درب ورودی خود قرار دهید تا هر کس که قصد ورود به خانه شما را دارد به صورت خودکار کفش های خود را در آن قرار دهد. در این صورت خانه شما همیشه تمیز و بهداشتی خواهد بود. اگر کودک نوپایی دارید می توانید با خیال راحت او را در کف زمین قرار دهید تا بازی کند.

یکی دیگر از مزایای بزرگ بدون کفش راه رفتن این است که به نقاط مختلف پای خود فشار وارد کرده و در واقع به عضلات پا، نوعی ماساژ می دهید که چینی ها این کار را از ۵۰۰۰ سال پیش انجام داده اند!

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد