فناوری بلاک‌چین (Blockchain) چیست؟

بلاک‌چین به زبانی ساده

0 696

بلاک چین Blockchain راهی برای ارتباط پرونده‌های دیجیتالی ثبت شده است که به عنوان پایه اقتصادی مدرن در نظر گرفته می‌شود. این فناوری در حقیقت زنجیره‌ای از بلوک‌هاست. بلاک‌چین راهی برای حل مشکل دوگانه ارز دیجیتال است و آن را به بخش بنیادین روش‌ها تبدیل می‌کند که در اقتصاد دیجیتال امروز توسعه و تجارت می‌شود. Blockchains رکورد غیرمتمرکزی از تعاملات را ایجاد می‌کند که توسط شبکه‌ای از سرورهای مستقل اداره می‌شود. در نتیجه اجازه می‌دهد تا افراد بدون اینکه همدیگر را بشناسند با هم معامله کنند، حتی به یک شخص سوم به عنوان میانجی هم نیازی نداشته باشند.

بلاک‌چین از چندین بلاک تشکیل شده است که هر کدام مجموعه‌‌ای از تراکنش‌‌ها را در خود نگهداری می‌‌کند که به صورت رمزنگاری شده به بلاک دیگر متصل می‌‌شود. همه این‌ها با هم یک دفتر کل را شکل می‌دهند. بلاک‌چین یک پایگاه داده‌ (DataBase) توزیع شده است که به‌عنوان یک دفتر اطلاعاتی توزیع شده، شناخته می‌شود.

در سال‌های اخیر تکنولوژی بلاک‌چین به واسطه جهش و دامنه، تکامل بسیاری یافته است و مصرف بالقوه آن به طور اساسی گسترش یافته است. این شامل توسعه چیزی است که Blockchain 2.0 نامیده می‌شود و به معنی استفاده از قراردادهای هوشمند، انتقال امن داده‌ها، ردیابی کپی رایت و سایر موارد رمز‌نگاری ارز است.

از زمان اختراع بیت کوین، بسیاری از سیستم عامل‌ها با استفاده از این تکنولوژی خلاقانه جدید ساخت شده‌اند. امروزه صدها بلاک‌چین مختلف مبتنی بر شرکت‌ها، ارزها و برنامه‌های کاربردی وجود دارند که از این تکنولوژی به روش‌های نوآورانه استفاده می‌کنند.

بلاک‌چین نوعی دیتابیس یا پایگاه داده است که روی یک یا چند سرور خاص قرار ندارد بلکه روی تمام کامپیوترهایی توزیع شده است که به شبکه متصل می‌شوند.

بیت‌کوین اولین کاربرد از این فناوری بود و از بلاک‌چین برای ذخیره اطلاعات دارایی کاربران بهره برد. اگر بلاک چین یک سیستم عامل باشد، بیت کوین نرم افزاری روی این سیستم عامل است.

بلاک چین

بلاک‌چین چگونه کار می‌کند؟

همانطور که در بالا ذکر شد، فن‌آوری بلاک‌چین در ابتدا توسط Satoshi Nakamoto، بنیانگذار بیت کوین توسعه داده شد. Bitcoin به عنوان نخستین و مهم‌ترین رمزنگاری ارز در بازار شناخته شده است.

از آن‌جا که رمزنگاری‌های دیگر با استفاده از اصول بیت‌کوین توسعه یافته‌اند، اما در فرمول اولیه با تغییراتی همراه بوده است. Ethereum یکی از برجسته‌ترین این ارزها می‌باشد که در زمینه‌هایی مانند امنیت و پردازش پیشرفت‌هایی داشته است.

بلاک‌چین اجازه می‌دهد که داده‌های گروه‌بندی شده و پردازش شده توسط گره‌های فردی خودشان به یک بلوک متصل شوند. تمام بلوک‌های زنجیره‌ای به یکدیگر متصل می‌شوند و اجازه می‌دهد تا از تغییرات باز منابع استفاده کنند.

کل بلاک‌چین‌ها بر روی یک سربرگ جهانی اجرا می‌شود که به طور مداوم به روز می‌شود. بلاک‌های جدید به سربرگ جهانی اضافه می‌شوند و تمام گره‌های دیگر این نسخه‌ها را به رکوردهای ثبت شده اضافه می‌کنند. این تراکنش‌ها تمام وقت معامله می‌شوند و رکورد آن‌ها تمام مسیر را از اولین تراکنش بلاک‌چین پشت سر می‌گذارد.

مشکل‌های دوگانه یکی از مسائل اصلی است که بسیاری ار افراد با آن روبرو بودند، اما بلاک‌چین ثابت کرده است که یک راه‌حل هوشمندانه برای حل این موضوع دارد. پول فیزیکی فقط می‌تواند یکبار مصرف شود، زیرا از کاربری به کاربر دیگر تغییر می‌کند اما پول دیجیتال را می‌توان کپی کرد.

یک روش سنتی برای مقابله با این موضوع، این است که از یک نهاد مرکزی مانند بانک استفاده شود تا همه معاملات را مدیریت کند، اما این امر مستلزم دادن بخشی از هر معامله به عنوان پرداخت به آژانس شخص ثالث است. همچنین نیازمند اعتماد به نهاد شخص ثالث می‌باشد که گاهی اوقات می‌تواند یک مسئله باشد.

از سال ۲۰۱۴، تکنولوژی بلاک‌چین برای اهدافی فراتر از معملات تجاری ساده آغاز شد. Blockchain 2.0، همان‌طور که از آن نام پیداست، شروع به انجام وظایف بیشتری در مورد ایده قراردادهای هوشمند کرد.

قراردادهای هوشمند به دو طرف اجازه می‌دهد تا توافقنامه‌های امن و خودکار را اجرا کنند. آن‌ها دارای طیف گسترده‌ای از برنامه‌های کاربردی هستند، به خصوص آن‌هایی که برای پرداخت‌های مشروط ساخته شده‌اند.

ماهیت غیر متمرکز بلاک‌چین به این معنی است که شخص ثالث لازم نیست تا اطمینان حاصل کند که هر دو طرف جبران خسارت مناسبی دریافت می‌کنند. قراردادهای هوشمند همچنین می‌تواند برای اجرای شرط‌ها، تنتین‌ها و سایر معاملات پیچیده‌تر از یک تبادل ساده استفاده کند.

پیشرفت‌های بیشتر در زمینه بلاک‌چین و تکنولوژی قراردادهای هوشمند، امکان انجام کارهای پیشرفته‌تر را فراهم کرده است مانند ایجاد و ردیابی کپی‌رایت‌های دیجیتال، رمزگذاری اطلاعات شخصی مانند سوابق پزشکی، مالی و سایر کارهایی که نیازمند امنیت، محرمانه بودن یا اعتماد هستند.

بلاک چین

در بورسیکا بخوانید: چه شرکت‌هایی از بیت کوین استفاده می‌کنند؟

 

انواع بلاک‌چین

بلاک‌چین عمومی ضد انحصار

اغلب افراد این نوع بلاک‌چین را می‌شناسند، در این نوع بلاک‌چین فرد انحصار تراکنش‌ها را در اختیار ندارد. بیت‌کوین، اتریوم، لایت‌کوین و انواع سیستم‌های عمومی و آزاد مبتنی بر بلاک‌چین از این نوع بلاک‌چین هستند.

بلاک‌چین عمومی انحصاری

در این بلاک چین افرادی خاص برای تأیید فعالیت‌ها انتخاب می‌شوند. این افراد می‌توانند یک مقام، کارمند ارشد، دولت، موسسه یا اشخاص دیگری باشند. داده‌ها قابل مشاهده برای عموم هستند اما می‌توان از یک سری اطلاعات خاص محافظت کرد.

بلاک‌چین خصوصی انحصاری

این نوع بلاک چین می‌تواند برای نهاد‌های مختلف خصوصی و دولتی مورد استفاده قرار بگیرد. در این بلاک چین افرادی خاص برای تایید فعالیت‌ها انتخاب می‌شود و فقط افرادی خاص امکان مشاهده اطلاعات ثبت شده را دارند.

ماهیت باز و غیر متمرکز blockchain مزایایی را ارائه می‌دهد که شبکه‌های متمرکز دیگر ارائه نمی‌کنند. بلاک چین باعث می‌شود که کاربران در درازمدت پول خود را ذخیره کنند، زیرا آن‌ها مجبور نیستند بخشی از معامله را به گروه واسطه بپردازند و یا هرگز در رعایت قوانین، محدودیت‌ها، فرآیندها یا شکست‌های شخص ثالث قرار نمی‌گیرند.

یکی از مزایای بلاک‌چین این است که سیستم متمرکز یک نقطه اصلی شکست دارد که باعث می‌شود به آسانی مورد هدف هکرها قرار بگیرد. برای مثال سازمان هایی با داده های متمرکز مانند بانک ها و موسسات مالی اغلب تمام اطلاعات مالی خود را در یک شبکه واحد ذخیره می کنند اگر این شبکه سقوط کند یا به خطر بیفتد، تمام داده‌های شبکه در معرض خطر خواهند بود.

در مقابل، با یک شبکه غیر متمرکز هزاران نقاط شخصی شکست وجود دارد و اگر یکی از آن‌ها به خطر بیفتد، لزوما تمام سیستم را به خطر نمی‌اندازد. Blockchains شفاف‌تر از هر یک از دفترچه‌های مرکزی خواهد بود و این شفافیت بخشی از سیستم امنیتی آن‌ها است.

مزایای بلاک‌چین

– شما کنترل کامل روی دارایی خود دارید. هیچ شخص سومی برای نگهداری دارایی شما وجود ندارد و کسی نمی‌‌تواند دسترسی شما را محدود سازد.

– هزینه انتقال دارایی از هر نقطه روی زمین خیلی کم است. این امر اجازه پرداخت‌های خرد را می‌‌دهد.

– دارایی را می‌‌توانید در چند دقیقه جا به‌ جا کنید و تراکنش به جای چند روز یا هفته، بعد از چند ساعت کاملاً امن خواهد بود.

– هر کسی در هر زمانی می‌‌تواند هر تراکنش ساخته شده روی بلاک‌چین را تایید کند و این باعث افزایش شفافیت می‌‌شود.

– این امکان وجود دارد تا از فناوری بلاک چین برای ایجاد اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز استفاده کرد که می‌‌توانند اطلاعات را مدیریت و دارایی‌‌ها را به صورت امن و سریع منتقل سازند.

نتیجه

ظهور فن‌آوری بلاک‌چین به طور دائمی شکل اقتصاد جهانی را تغییر داده است. توانایی غلبه بر مشکل‌های دوگانه یکی از گام‌های اصلی پیش رو در توانایی انجام معاملات همتا به همتای از راه دور و باز شدن بازار جدیدی است که قبلا وجود نداشت.

بلاک چین نوعی دیتابیس یا پایگاه داده است که روی یک یا چند سرور خاص قرار ندارد بلکه روی تمام کامپیوترهایی توزیع شده است که به شبکه متصل می شوند.

در حقیقت فناوری بلاک‌چین به خودی خود یک فناوری بنیادی نیست بلکه مجموعه‌ای از فرایندهای هش گذاری و رمزنگاری، توزیع جمعی و … است که باعث ایجاد ایده‌ بلاک چین شده‌اند.

تفاوت آن با سیستم‌های دیگر این است که اطلاعات ذخیره شده روی این نوع سیستم، میان همه اعضای شبکه به اشتراک گذاشته می‌شوند و با استفاده از رمزنگاری امکان حذف و دستکاری اطلاعات ثبت شده تقریبا غیرممکن است.

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد